DEN BLÅ TIMEN

Eva-Christin Hillestad

 

 Den blå timen

Det er kanskje noen som ikke kjenner det begrepet

Det ble brukt mye før i  tiden på den timen når dagen går over i kveld

Lyset endrer seg denne timen

Det blir et nydelig blått lys

I Nord-Norge har de dette blå lyset om dagen om vinteren

De få timene det er lyst

Det er vakkert

 

Eva-Christin Hillestad

 

Den blå timen

Hva er så vakkert med det

Det går over fra å være lyst til å bli mørkt

Er det så fint

Det er ofte om høsten og etter jul at depresjonene er verst

Når lyset endrer seg, fra lyst til mørkt eller fra mørkt til lyst

Er ikke det rart

 

Eva-Christin Hillestad

Hvorfor er vi da så glad i den blå timen

Det blå lyset

Det gjør noe med oss

Vi glir inn i det melankolske, vi senker skuldrene

Kanskje det er derfor depresjonene kommer

Vi slapper mer av, og da kommer ting opp

Det er i så fall logisk at vi får det om høsten

Men hvorfor i brytningstiden når sola har snudd og det blir lysere

 

Eva-Christin Hillestad

 

Jeg har ikke svaret

Jeg vet bare at det gjør noe med oss ,det blå lyset

Den blå timen

Hvis vi gir oss tid til å kjenne etter

Til å legge bort andre ting og bare nyte lyset denne timen

Timen mellom lys og mørke

Den blå timen

Da gir den oss kanskje er ro vi søker

Er det derfor vi blir så melankolsk

Lengter vi etter den roen

Kanskje det er sjelen vår som liker det blå lyset

Fint er det ihvertfall

I dag

 


Facebook: Martha Sofies bilder

 

14 kommentarer
    1. Jeg har aldri bodd lenger nord enn Trondhjem. Aldri registrert “den blå timen”, men hørt om det. På Østlandet akkurat nå er det som regel grått før det blir mørkt.
      Jeg liker ikke høst og vinter så jeg tar mine forholdsregler. Hamstrer inn hver høst utstyr som jeg trenger å ha, foran hver mørketid.
      Forøvrig nydelig blogg!

    2. Torhild Elisabeth Granli: Jeg bor i Romsdalen og hos oss blir det ganske blått før det blir mørkt. Når månen speiler seg i fjellene i tillegg er det aldeles nydelig:)Hvis man er i syden er det jo heller ikke sånn, der går det jo nesten rett over fra lyst til mørkt, de har ikke skumringstime sånn som vi har

    3. Veldig enig i at den blå timen er fin, skumringen, veldig fint å ta bilder da også, blir veldig pent 🙂 Det er noe med en slags RO ja 🙂 Enig i det 🙂 Man kan slappe av litt, ikke stort å gjøre likevel etter mørket liksom 😀 Så da senker vi skuldrene og gjør oss klare 🙂

    4. Jeg synes at denne mørke tiden er så herlig også på sin måte,
      Det dystre, er ikke nødt til å kun være negativt. Om jeg ikke får være dyster i blandt;
      Så gjemmer jeg en del av meg,
      Det er mye kunst i melankolske omstendigheter, som er et resultat av hjertets følelser.
      Det var litt gøy at , i dette innlegget lærte jeg noe nytt
      Jeg elsker å se på jul i blåfjell, ser det hvert eneste år. Den blå timen, da tenkte jeg på blåfjell.
      Å nå skjønte jeg jo hele konseptet med den blå timen i blåfjell.
      Det var magisk, så hver gang det skumrer så skal jeg tenke på at det er blånissene som lager den magiske blå timen <3
      Nydelig

    5. Hei, det øverste maleriet ligner veldig på noe jeg ønsker meg til soverommet. Er det tilgjengelig for salg, eller har du noe med lignende farger og lys? Håper du ser denne henvendelsen.

      Vennlig hilsen
      Camilla Krogstie

      1. Send meg en melding på Lillasjel så kan jeg videreformidle kontakt med kunstneren eller søk opp Eva-christin hillestad, evas akvareller 🙂 hvis hun ikke har det så kan hun nok male et nytt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg