MISFORSTÅR DU STEMMEN I HJERTET DITT

Alle bildene i dag er malt av Frode Nybø, Nybs

Facebook: https://www.facebook.com/nybs.no

 

Jeg blogger ofte om at jeg følger hjertet mitt

Mange misforstår ganske grundig det med å følge stemmen i hjertet

Det er ikke enkelt heller

Det krever trening

Det kreves og selvinnsikt

Det krever at man setter seg inn i hvilke tankemønstre som styrer en

Man må nemlig skille mellom den stemmen som hodet lager og det som er hjertets stemme

 

Stemmen i hodet er bygd opp fra erfaringer fra tidligere i livet vårt

Den setter sammen et språk av alle de tingene vi har opplevd, traumer vi har vært igjennom,  oppdragelse, ting vi føler vi savner inni oss, ja en hel rekke ting

Deretter planter den denne talen i oss og vi tror det er hjertet som snakker

Hjernen vår lurer oss trill rundt den, om og om igjen

Mange ganger er vi ikke i stand til å se det

 

 

Hjertets stemme er helt annerledes

Det har ikke store vyer om å reise jorden rundt eller finne igjen vår første kjærlighet, reise fra mann og barn,  flytte til Italia helt alene eller skrive en bok

Ja, jeg kan bruke det som et eksempel

Det er bestandig så fint å bruke seg selv som eksempel for da er det enkest å forklare

Dessuten er det et aktuelt tema for jeg har akkurat blogget om nettopp bokskrivingen

http://lillasjel.blogg.no/1382605623_velse_bli_modig_hjelp.html

Og om å følge hjertet

http://lillasjel.blogg.no/1382696982_25102013.html

 

Jeg ønsker å skrive en roman

Hjertet mitt gir meg tegn som tyder på at det er riktig

Det gir meg tegn på hvordan jeg skal gå frem, og bekreftelser når det er riktig

Jeg følger de stemmene og gjør det jeg føler jeg skal

Men………..

Det er ikke sikkert jeg skal skrive en bok

Det er det hjernen som ønsker

Den sier Mariann, du er flink til å skrive og du liker å lese, tenk hvor flott det hadde vært om du kunne gitt ut en bok

Det er ikke hjertet, men hjernen

Men hjertet gir deg små hint på veien

Det kan være at du skal noe helt annet enn å skrive en bok, men for å få deg dit hjertet vil, må den finne på noe som interesserer deg, som skaper en glød i deg

Kanskje du vil ende opp til slutt med å finne indre fred, at det er det som er målet, målet er det kun hjertet ditt som kjenner

Det må få fanget interessen din så mye at du gjør de tingene det ønsker

 

 

 Det kan være at du skal lese en spesiell bok for det er noe du skal lære, den boken får du tak i fordi du tror du skal skrive en roman og trenger research

Det kan være at du skal treffe en person, kanskje en sjelevenn, på et skrivekurs, for at dere sammen skal styrke energiene dere imellom, utvikle sjelen sammen,for dere har avtalt å møtes i dette livet

Det kan være du skal utvikle skrivingen din, fordi du skal skrive kurs og forelese

Det kan være at du rett og slett skal ha en drøm å holde fast i når du går hjemme og suller uten jobb

Derfor snakker hjertet til deg

Det er ikke den som sier Mariann, du skal skrive bok

 

Jeg har tidligere anbefalt Alkymisten av Paulo Coelho og jeg gjør det igjen

Den handler nettopp om dette

Du har en drøm og du følger hjertet og går for den, men du  ender opp med noe helt annet til slutt, som da viser seg å være det hjertet ønsket

Den må bare få sparket deg avsted

Derfor tyr det gjerne til store drømmer og bruker hjernen til å spinne tanker så du skal begynne på reisen din

 

La oss nå si at du har en drøm du spinner på

Jeg kan bruke en mann som eksempel som tar kontakt med meg gang på gang

Han leser bloggen min så jeg vet at han leser dette også

Han er interessert i ei venninne av meg og har i tre år, sendt henne tonnevis med brev, mail ,sms

Hun møtte han for 25 år siden , kun noen få timer, da vi var sammen en vennegjeng

Så var det stille alle disse årene før da han startet denne beilingen

Mannen var gift og hadde barn og min venninne var slett ikke interessert i at en mann skulle drive på sånn

Hun liker ikke sånne pågående menn

Hun lot derfor være å  svare han, i tre år har hun vært taus

Han fortsetter likevel, til og med til meg, har han begynt å sende sms

 

I dag fikk jeg en han sms der han skriver at han følger hjertet, så det er ikke sant at man bestandig skal følge hjertet, der tar jeg feil

 

 

Ja, tror dere at det er hjertet som følges her, eller er det hjernen som forer en med drømmer om noe man ønsker seg

Det er nemlig en ting som man kan lære når det gjelder å vite om det er hjernen eller hjertet som snakker

Dette er viktig, veldig viktig

Hvis du har en drøm, som min bokdrøm eller hans ubesvarte kjærlighet, og vi tror på den drømmen og går for den,  men det blir hele tiden sparket beina under oss, da er det ikke hjertet som snakker

Hvis det er hjertet som taler, da blir det nemlig en realitet

Da legger nemlig tingene seg til rette for deg

Hvis jeg nå i min forfatterdrøm gang på gang på gang møter motstand, da må jeg stoppe opp

Deretter må jeg analysere

Hvorfor kommer denne motstanden

Er det blokkeringer i meg, er det tankemønstre som skal snues, er det noe jeg mangler i livet mitt som jeg må ha på plass først eller er det noe helt annet jeg skal

Det er det hjertet forteller oss

Det leder oss forsiktig med små steg avsted, hvis det vi gjør er riktig, da får vi en ny oppgave, sakte men sikkert går vi fremover

Men vi må ville lytte, hører dere det, vi må ville lytte

Vi må da slippe den drømmen litt og tenke oss litt om og kjenne etter

Hei hjerte, hva er det du prøver å si meg

Hvorfor stopper du meg gang på gang

Det betyr ikke at vi skal droppe drømmen med en gang

Vi kan se om det er noe annet vi skal erfare først

Hjertet er heller aldri negativ, hvis vi merker at vi er negativ til noe, da er det hodet som pirker i oss igjen

Hvis man beiler til samme person i 3 år og vedkommende ikke vil vite av deg og er blitt så lei av deg at denne nesten spyr, da bør det ringe noen bjeller

Er jeg på feil kurs her

Hva er det jeg mangler eller hva  trenger jeg  å endre med meg selv, eller hva er årsaken til at jeg ønsker dette så sterkt, hva er det jeg skal lære

Det er jo tydelig at det ikke er dette hjertet vil

Da hadde det vært et par av de to for lenge siden

Da vil det bli bok på meg om noen år

 

 

Jeg skjønner at dette ikke er enkelt

Og det er vel heller ikke det

Hvorfor gjør det dette tror dere, sender bare små puslespillbiter i gangen

Jo, er ikke det ganske innlysende

Hva hadde vi vel lært om livet og om oss selv hvis vi fikk lagt ut alle bitene foran oss

Vi skal ikke se hele bildet, da blir det vel ikke noe spennende

Spenningen er jo å se om vi får puslet bitene sammen så bildet blir seende helt ut til slutt

Greier man å lytte til hjertet, dablir livet mye mer spennende

Gjør man de tingene hjertet ønsker, da legger alt seg til rette for en

Tegnene daler ned  fra sky, bit for bit faller ned i hendene på deg

Det er ikke de store drømmene som skaper lykken

De store drømmene, de er der for å motivere oss, gi oss drive til å stå på, til å begeistre oss

De store drømmene de er der for å få oss til å handle, til å gå fremover, til å strekke oss etter noe

Lykken den kommer i små øyeblikk den, fine små øyeblikk i gangen, der vi kjenner at vi lever

Roen senker seg i oss

Vi kjenner at vi er på riktig plass

Vi kjenner indre ro

I dag

 

12 kommentarer
    1. Hei,hei 🙂
      Jeg har aldri trodd på tilfeldigheter og nå som godt voksen ser jeg tilbake på mitt liv og vet at jeg har rett.Man skjønner at ingenting kunne blitt som det har blitt hadde det ikke vært for at det som har vært var som det var.Sangen ” The Dance “med Garth Brooks oppsummerer glimrende hva jeg mener.
      Egoet er vår største fiende,det er ikke lett å ikke la egoet overstyre i denne verden der alt vurderes,verdsettes eller ikke verdsettes kun på bakgrunn av det man kan ” se “.
      Å leve etter sitt hjerte tar mange liv å lære seg,når man forstår at man virkelig lever etter sitt hjerte og virkelig har gitt slipp slik at veien får bli til mens man går skjønner man hvor stort ansvaret for å leve slik er,men ansvaret tar man gladelig på seg for å få med seg alle “godene “…
      Hilsen synskepeggy.

    2. Som du kan skrive 🙂 når man kommer inn her gleder man seg til å lese,
      Når man forlater bloggen igjen forlater man den lett som en fjær 🙂 det tror jeg er en følelse jeg får fordi jeg merker hvordan du, som meg skriver fra hjertet. Du begynner medalt sammensuriumet du tenker på, å så får du det ut. Det er en lettelse å få det ut. Det er så vakkert å lese hvordan du er i kontakt med deg selv mens du skriver. Derfor er tekstene dine så givende. De gir
      meg masse. Klem lisa

    3. Anonym: Tusen takk Lisa og ja du leser det helt riktig. Jeg starter kanskje litt fomlende med et ord i hodet og så begynner jeg å skrive og så kommer ordene, og de kommer fra hjertet og når de kommer derfra er det så gjenkjennende for andre som også gjør det samme. For andre igjen som ikke har den kontakten inni seg kan det virke både platt og banalt. Det er sånn for meg når jeg leser dine ord. De synger inni meg på et vis, sånne ting er umulig å forklare, det må føles. Akkurat nå er jeg inne i en bølge der jeg har kontakt, jeg har på en måte vært fjern fra den en stund og det merkes på skrivingen, nå flyter der mye lettere igjen <3 Stor klem tilbake 🙂

    4. så morsomt. Jeg har skrevet en del på bloggen om fredrik, Men det er lite poesi, og lite dyp skriving jeg har gjordt den siste tiden, bortsett fra et innlegg jeg publiserte i KLAR gatemagasin i september.
      Men det er slik det er, slik skal det og være.
      når hjertet mitt forteller meg at nå har du ikke noe å skrive om så gjør jeg ikke det.
      For da ødelegger jeg hele vitsen med å skrive. Skrive skal føre til gode følelser, det skal gi, det skal føre noe sted, det skal føles bra… Men om jeg prøver å tvinge frem ord, så har jeg ikke glede av å skrive, jeg føler ikke jeg får kontakt med meg selv i den form av at tekstene mine ikke har noen mål og mening, De er bare tekster, og da er det ingen vits…..
      Jeg tror jeg sakte kommer inn i en litt sånn skrive periode igjen, det er høst nå, det er en ekstra poetisk tid. jeg skrev jo en hel del i fjord, som gjorde at jeg nok fikk skrevet meg opp for en liten stund, å da er det sånnet vakkert kick å kjenne at man koker sammen noe nytt å er i gang igjen, på et helt annet plan i livet.
      Noen mennesker kan skrive seg friske, man kan skrive seg takknemlig, man kan skrive frem sine beste sider, man kan skrive av seg frustrasjon og sinne, det å få satt ord på ting, strekke hendene inn i sjelen å hente ut alt det som bygger seg opp det gir meg sånnen vakker fred inni meg,
      Å det å da vandre i naturen med den freden,
      Da er hvert eneste høstblad som en ren gullgruve 🙂
      Det er så rent, så vakkert, så inspirerende og fargerikt :):)

    5. Lisa Og Fredrik: Hvis man må trykke ut ordene, hvis man må tenke de først, da kommer de ikke fra kilden. Jeg skrev nettopp nesten ferdig et innleg nå og så slettet jeg det igjen,jeg kjente det var feil. Det må føles inni en på et vis, vanskelig å forklare. Jeg tror det er sånn med de som maler også. Men jeg vet at du kjenner følelsen <3 Det er sykt deilig å være i flowen, når man ikke vet hvilke ord man skriver før etter at man har skrevet det og man leser det og får tårer i øynene selv og det er vakkert for en selv. Da spiller det ingen rolle om ingen andre liker det, det er egentlig for en selv en skriver, for egen sjel <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg