BAG ELLER KOFFERT ELLER EN ENKEL HÅNDVÆSKE

 

Alle mennesker har nok sin bagasje

Den kommer i ulik innpakning

Selv om du har en elegant designervæske betyr ikke det at den ikke kan være tung å bære

Man kan og ha plastnett, høres kanskje enkelt ut, men vi ser i samfunnet i dag mange som har alle sine ting i plastnett

Det triller dem med seg på en sykkel, eller i en handlevogn eller en trillebag

Det er deres synlige bagasje

Den usynlige ser vi ikke

Vi skjønner bare at den nok er så stor at den ikke får plass

Noen av oss har fargerike, lette kofferter med hjul

De triller nesten av seg selv

Av og til kommer nesten bagasjen før oss, alt er så enkelt

Noen kan ha trøblete hjul

Hjulet henger, så det er litt tungt å få den med seg

Det går litt på halv åtte til tider, mens det andre ganger triller lett

Noen har en stødig solid koffert med rem rundt, som de bærer selv

Ingen hjul som fyker avgårde, her går man rolig og sindig fremover

Man har god kontroll på det som er inni og kommer seg fremover steg for steg

 

 

Det er ikke størrelsen det kommer an på, ikke fargene heller

Både størrelse og farge kan lyve

Det kan være en ryggsekk fylt av stein

Bagasjen kan være så tung at man nesten ikke kommer av flekken

Det kan faktisk hende til tider at man ikke kommer av flekken, man blir værende på samme plass

Bagasjen hindrer en i å komme videre

Man graver seg på en måte ned i kofferten selv også, sammen med alle sine eiendeler og vil ikke legge den fra seg

Den bagasjen er tryggheten vår, vi vet ikke om noe annet

Hva skjer hvis jeg åpner den

Vil det da være så fullt der at den overmanner meg

Klarer jeg å se hva jeg skal beholde og hva jeg kan kaste

Evner jeg å se at det er faktisk jeg selv som må ta de valgene

Kun meg

Det er jeg som må rydde i egen koffert

Selv om jeg har bare en liten væske, kan det faktisk være veldig tungt og vanskelig

Kanskje jeg må be noen om å hjelpe meg

 

 

Alle har sin bagasje

Noen bærer lett, noen bærer tungt

Noen har bært lenge, altfor lenge

Andre blir stående på stedet hvil fordi de ikke klarer å bære kofferten sin selv

Som menneske møter man ofte tøffe tak i livet

Man legger stein etter stein i sekken

Mange av disse steinene har en tendens til å bli liggende der og hindre oss i å leve fullt ut

Det er da vi må finne motet vårt som ligger gjemt inni oss et sted

Vi må begynne å plukke ut steinene, en for en

Vi kan ta de aller minste først, for å trene oss

Bittesmå krystaller som er lette å ta bort

Etterhvert kan vi ta fatt på de større

Men ikke raskere enn vi kjenner at vi greier

Man kan ikke ha tidspress på seg

Alt må få komme når det skal

Etterhvert som bagasjen vår blir lettere, vil vi se at livet blir lettere å leve

Det blir mer fargerikt

Vi innser at det er kun oss selv som har ansvaret for å behandle vår bagasje

Den er for verdifull til at vi kan sende den avgårde på et samlebånd

Vi må bære den selv

Gleden og lykken er lett å bære

Fyll opp alle kofferter, bager, plastnett og ande væsker med små, men lykkelige øyeblikk

I dag

 

// <![CDATA[
var uri = ‘http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(21379568)a(2109532)’ + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write(‘‘);
// ]]>

10 kommentarer

Siste innlegg