TAR DU DEG TID TIL Å PUSTE LITT

Av og til kan en bitteliten endring i livet få oss til å tenke

Jeg har tatt bort en kommode som stod i gangen min

Jeg har erstattet den med et høyt skap

Den kommoden var ikke mye brukt, mest oppbevaring for klær som aldri er i bruk

Skal tror hvorfor man gjemmer på alle de klærne man aldri bruker

Men det er nå et annet tema

 

Nå er den stygge fæle kommoden fjernet og hva skjer

Hvor mange ganger i løpet av dagen har jeg tenkt tanken på å legge fra meg noe på den kommoden

Den var en sånn mellomstasjon

Der la vi nøklene våre, brillene våre, knappen som falt av, de små skattene til Lucas som små skjell og perler og steiner, mobiltelefonen, alle de ting som man legger fra seg for man skal bare noe annet først, som kaffekoppen, eplet eller tvkanna

Ja, i løpet av en dag er det mye som er innom den kommonden

Nå er den borte og man må lære seg nye rutiner

Rutiner man ikke legger merke til før de må endres

 

 

Det er da vi kommer til pusten

Det er da vi kommer til de spenningenne vi går med i kroppen

Ofte tar jeg meg i å spenne alle muskler i kroppen, ja det kjennes nesten ut som det er alle

Kjeven holdes stiv, skuldrene er oppe ved ørene, magen og underlivet suges inn i kroppen

Er det rart vi blir syke

Vi lar kroppen gå konstant i alarmberedskap

Vi er klare til angrep mot ville dyr 24 timer i døgnet

Ja, vi stresser jo om natten også

Jeg ser på Oppdrag Lykke på Nrk

Jeg har smugtittet på programmet som blir sendt den 11.oktober

Der ble stressnivået målt på en av deltagerne og hun var stresset også  om natten

Jeg har lavt stoffskifte

Mange som har lavt stoffskifte våkner med skyhøye stresshormoner

 

Hva kan vi gjøre med dette

Det er ting vi ikke reflekterer over, vi durer bare avgårde

Vi skal hit og vi skal dit, begivenhetene står i kø

Det er da vi må forstå at mental trening er like viktig som både fysisk trening og sunn mat

Det å kunne ta seg noen minutter i løpet av dagen og sjekke tilstanden i kroppen er superviktig

Det kan være et minutt, et lite minutt, hvem har ikke tid til det

Dra pusten dypt noen ganger, senk skuldrene, løsne litt på kjeven, ja til og med når jeg skriver kjenner jeg at jeg strammer kjevemuskulatur

La oss ta noen sekunder eller helst minutter å slappe av

Det skal så lite til

 

Jeg er helt sikker på at vi kan gjøre det til en rutine like mye som det å legge fra seg nøklene på kommoden

Sett på alarm på telefonen

Heng opp en lapp på kjøleskapet eller pcen eller  veggen

Ta et par minutter om morgenen og før du sovner om kvelden

Kontroller at skuldrene er senket, kjevene avslappet, magen er ute og pust rolig

Koble ut tankene et lite øyeblikk

Lær deg til å bare være i de sekundene, minuttene du greier

Begynn med den tiden du klarer i starten og øk på hvis det kjennes riktig

Jeg lover deg at det er like avhengighetsskapende som både alkohol, tobakk og andre nytelsesmidler

Konsentrasjonen blir bedre, du får mer energi, du sover bedre og immunforsvaret blir sterkere

Tar du deg tid til å puste litt

I dag

 

 Bildene i dag er bilder jeg har fått låne av andre for å  sette tekst på dem.

Jeg publiserer sånne bilder på Lillasjelsiden min nesten hver dag.

Jeg får stadig nye samarbeidspartnere så det blir nok mange spennende bilder fremover.

Klikk liker og legg til i nyhetsoppdateringene så ser du når de blir publisert

www.facebook.com/Lillasjel

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(21355752)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(21355752)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(21355752)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>

4 kommentarer
    1. Skulle nesten tro at du har vært inne i hodet mitt idag. Alle de tankene som har surret rundt, og gjort dagen til en mindre koselig dag.
      Jeg hadde en som ikke klarer å skille jobb og private følelser idag, og det har påvirket alle på plassen.
      Jeg måtte sette meg ned og sortere tankene mine. Skrive en mail. Den ble rettet en del frem og tilbake før jeg sendte den. Vil ikke gå i den fella at jeg er usakelig….
      Men jeg kjente på stresset. Den vonde klumpen før jeg fant ut at dt skulle ikke bli med meg hjem. Vell hjemme har eg smilt og lagt det bak meg. En ny dag, nye sjanser, og ikke minst muligheter. HAr til og med lovet å ta med eggerøre, og laks på jobben imorgen. Til felles lunsjen… Da smilte alle… Så enkelt, og så greit.
      Godt skrevet som vanlig..)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg