STOPP OPP, PUST OG TA DEG TID TIL Å SE OG FØLE

Jeg sier jo ofte at jeg er litt rar

Ja, jeg er det og jeg liker det

Jeg tenker så mye og føler så mye

Før ble jeg sliten av det

Alle disse tulletankene som svevet rundt i hodet mitt til ingen nytte

Det ble så fullt oppi der

Vanskelig å sortere

 

Etter at jeg leste om høysensitivitet falt alt på plass

Det var en velsignet god dag

Jeg leste at vi er mange mange, en av fem faktisk, som har sånne hoder som meg

Jeg ble så glad

istedetfor å fokusere på hvor slitsomt det var, ser jeg nå hvor bra det er

Det er helt suverent

Jeg har jo tilgang til en hel eventyrverden som mange andre ikke får tak i

De aner ikke hva de går glipp av

I tillegg har jeg tatt ordene i bruk så nå kommer de ut av hodet istedetfor å lage kaos der

Det er en stor glede

 

I går hadde jeg et innlegg som var inspirert av en sko

http://lillasjel.blogg.no/1381078473_06102013.html

 

Foto Mona Martinsen

 

Jeg har fått kontakt med flere som er glad i å ta bilder

Disse bildene elsker jeg å legge tekst til og legge ut på Lillasjelsiden min på facebook

www.facebook.com/Lillasjel

En av de er Evelyn Saintenoy

Hun har tatt disse bildene når hun har gått tur i naturen

Jeg synes de er så vakre

Nå er det nok mange igjen som vil rope ut, helledussan Mariann, det er da søppel, du ser da vel det

Ja, jeg ser det

Det er vel det vi kaller søppel, ting som er kastet

 

Noen har kastet disse tingene i naturen

Men hvem er det som har kastet dem

Hvilken historie ligger det bak

Alle disse tingene har tilhørt noen

De har vært i bruk

De rommer en historie vi ikke kjenner

Tingene på bildene her rommer mange skjebner

 

Unge, gamle, familier og enslige

Gode hjem og hjem med utfordringer

Lette liv og strabasiøse liv

Liv i sus og dus og liv i fattigdom

Hver eneste ting har sin historie

Hver eneste ting har vært eid av et menneske

Et menneske med sin personlige historie

 

Vi er snar til å dømme i dagens samfunn

Vi setter merkelapp på hverandre

Vi er ikke flinke nok til å se at det er en historie bak hver enkelt av oss

Alle har en skjebne vi ikke når tak i, en skjebne vi ikke kjenner til

Vi lager vår egen histoire til hver enkelt menneske vi møter

Den historien trenger ikke å ha rot i virkeligheten i det hele tatt

Likevel mener og tror og vet vi, alt om denne personen, tror vi

Vi mangler ofte respekt for at medmennesker rommer så mye som vi ikke kan sette oss inn i

Respekt for at vi er ulike individer, ulike skjebner, ulike personligheter

Hvis alle hadde vært like, ville det bli et kjedelig samfunn

 

For meg er også bildene vakre å se på

Kanskje nettopp på grunn av historiene de rommer, men ikke bare derfor

Fargene og måten de er satt sammen på

For meg blir de små perler av kunstverk

Det å ha øye for å se det som ligger rett foran nesen vår

Det å kunne dra pusten, være i nuet og se med hjertet

Det å lære seg å betrakte livet fra et stille sted

Ikke bare jage fra plass til plass uten å ha tid til å feste blikket

Vi har en tendens til å være i neste situasjon før vi er ferdig med den forrite

Det er en kunst å lære seg å se med hjertet, se historien bak

Man får en kontakt med noe unikt inne i seg selv

Det gir et øyeblikk av hverdagslykke

Stopp opp, dra pusten litt, ta deg tid til å se deg litt rundt

Se menneskene rundt deg inn i øynene

Se naturen hvor vakker den er

Se tingene du omgir deg med et nytt bilkk

I dag

 

 
Følg med og del gjerne Lillsjelsiden min, for der kommer det enda flere vakre bilder i tiden fremover

www.facebook.com/Lillasjel

 

8 kommentarer
    1. Nydelige bilder 🙂 Som hos deg, falt alt på plass hos meg når jeg fikk vite at jeg er høysensitiv. Hos meg var det en psykolog som hjalp meg til å finne det ut. Nå tar jeg hensyn til høysensitiviteten og lever ett svært rikt liv. Jeg nyter spesielt alt det vakre i naturen og føler en dyp ro og harmoni i skogen 🙂 Samtidig setter jeg klare grenser og trekker meg tilbake i eget selskap i flere timer når jeg får behov for å ta meg inn igjen 🙂

    2. Så herlig skrevet. Jeg kjenner meg så igjen i det å være høysensitiv. Har mange ganger følt det utrolig slitsomt, lite forstått osv. Men jeg har i en alder på 41 år funnet ut at det har mer fordeler en ulemper, så nå føler jeg med hjertet og gjør det hjertet forteller at jeg skal gjøre. Å leve i nuet er jo akkurat det som er poenget med livet. Takk for at du viser oss det vakre i ting som andre har kastet. Livet er et mirakel, men det er ikke alltid vi tar oss tid til å se det slik.
      Ønsker deg en strålende dag!

    3. Solfrid Verheul: Tusen takk, ja det er herlig å være høysensitiv, jeg setter mer og mer pris på det, det gir meg en glede inni meg. Når man lærer seg å koste på seg den hvilen og alenetiden man trenger så går det kjempefint:) Man finner seg selv på en helt annen måte enn før. Fin dag ønskes deg også:)

    4. Hurra, jeg er også høysensitiv og takk for det 😀 Fine bilder av gammelt “skrot” .Artig å kunne ta bilder av det en ser ,som det er der og da ,som livet 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg