BLI FRISK UTEN MEDISIN- HMMM, SER DÅRLIG UT AKKURAT NÅ

For to år siden startet jeg et bli frisk prosjekt

Jeg har lavt stoffskifte og for høy insulin og var insulinresistent

For de som vil vite mer, kan de lese tidligere innlegg

http://lillasjel.blogg.no/1350307534_m_jeg_gi_opp_bli_fris.html

Det er flere innlegg under Bli frisk kamanje hvis noen er spesielt interessert

 

Jeg har brukt snart to år på dette prosjektet

Mange skjønner ikke hvorfor

Grunnen var rett og slett at jeg ville se om sykdommen hadde brent ut

Jeg har nå hanglet rundt her i to år, med minimalt med energi

Det har ikke gått min vei

Jeg  måtte begynne igjen med Levaxin

Det gikk ganske bra en stund, men plutselig datt det tilbake igjen

 

 

Jeg har beina på jorda og jeg vet at det er ikke om å gjøre å ha rett, men å gjøre det riktige

Jeg har derfor trappet gradvis opp levaxin igjen

Levaxin er kjemisk fremstilt Thyroxin, som er det hormonet vi produserer i skjoldbruskkjertelen

I sommer fant jeg ut at jeg kan ikke holde på lenger alene med dette prosjektet

Ja, jeg gikk til fastlege , men hun tar prøver og skriver ut Levaxin

Jeg vil vite mer og jeg vil lære mer om hvordan dette fungerer

Når prøvene mine ikke bedret seg i sommer, bestilte jeg time hos Balderklinikken

Der skal jeg nå få prøve en kombinasjonsbehandling av Levaxin og Armour

Armour er en medisin som er lagd av naturlige stoffskfitehormoner fra gris

Mange som ikke fungerer maksimalt på Levaxin får det ofte bedre med Armour

Det må søkes om å få prøve denne medisinen

Min søknad er innvilget og onsdag starter jeg opp

Gjett om jeg er spent

 

I tillegg var jeg i dag på en ultralydhelsjekk av hele kroppen

Både denne undersøkelsen og Balderklinikken er privat og jeg må betale alt selv

Det er nå ofte sånn at vil man ha hjelp, får man betale for den

Det har for meg vært lite å hente i det offentlige helsevesen så takk og lov at man kan ha råd til noe bedre

I dag fikk jeg beskjed om at skjoldbruskkjertelen så liten ut

Radiologen spurte med en gang om jeg hadde lavt stoffskifte

Når kjertelen er så liten er det tvilsomt om den kan produsere nok hormoner

 

Nå kunne jeg satt meg ned og gitt meg enda over

Da er prosjektet gått over til å bli et bli mest mulig frisk prosjekt, med medisin

Jeg gir meg ikke over

Når det først er sånn, var det faktisk veldig fint å få vite det

Hvis ikke , hadde jeg kanskje prøvd å trappe ned igjen medisinen senere

Kanskje jeg skulle angret på at jeg har prøvd i utgangspunktet

Jeg gjør ikke det heller, for det gagner meg ikke

 

 

Så kan man spørre seg hva jeg har fått ut av dette prosjektet

Jo, jeg har fått visshet i  at jeg har faktisk lavt stoffskifte

Hovedproblemet mitt i årevis har nemlig vært at jeg ikke har vært trodd

Mine verdier lå nemlig i grenseland og jeg var “frisk”

Det å ikke bli trodd er ganske utfordrende og utmattende

Jeg vet nå hva jeg har å forholde meg til

Jeg vet at jeg har gjort alt som står i min makt for å bli frisk

Jeg har vist at jeg har viljestyrke og pågangsmot

Jeg er faktisk ganske stolt av at jeg har klart å gjennomføre det

Jeg kom ikke i mål på den måten jeg håpet på, men hvis man aldri tør prøve noe så kommer man ingen vei

 

Romsdalseggen

 

Nå skal jeg  starte med ny medisin

Jeg er klar til å begynne å bli mer aktiv igjen

Gå turer, være sosial, gjøre de tingene man kan når man har energi til det

Sette pris på å få gjøre ting, kanskje til og med gjøre litt mer husarbeid

Av og til kan det være sunt å smake litt på hvordan det er å være uten krefter

Det gir en større forståelse når man møter medmennesker

Det positive er at insulinen min har krøpet innenfor normalområdet

Fortsatt høy, men både insulin og resistens har kommet innenfor normalen

På Balderklinikken tar de massevis av prøver

Ikke har jeg allergi, ikke er jeg matintolerant, jeg har bra av de alle mineraler og vitaminer, ingen binyresykdom

Alt i alt står det faktisk ganske bra til

Når jeg nå får begynne å trene og bli mer aktiv, kommer mer på plass etterhvert

Prosjektet min egen blir frisk kampanje fortsetter derfor

Eneste forskjellen er at nå blir det med medisin

I dag

 

Facebook: www.facebook.com/Lillasjel

 

4 kommentarer
    1. Jeg ser vi er mange med dette problemet. jeg har nettopp fått påvist det samme og er i gang med medisienr for fullt. Kan aldri slutte, og har i tillegg så mye tull på den skjoldbrukskjertelen at den skal vekk, hele greia. Og like greit når den ikke gjør jobben sin likevel 😀 Jeg har vært så mye trøtt og sliten og skjønte ikke hvorfor, men det gjør jeg nå 😉 Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    2. frodith: Ja, man blir trøtt og sliten, man blir helt urarmet når stoffskiftet ikke fungerer. Jeg anbefaler deg av hele mitt hjerte Balderklinikken, de ser på hele kroppen. Men nå er det ofte sånn at de som bor i Oslo faktisk får mer tilbud om hjelp enn vi på landet, det ser jeg på ei venninnne av meg som bor i byen. Så jeg krysser fingrene for at du får rett oppfølging. Ofte har man også andre ubalanser i kroppen når man har lavt stoffskifte både når det gjelder stress og vitaminer og mineraler osv. Kroppen tar ikke opp det den skal og den henter seg ikke så godt inn igjen ved trening osv. Man kan bli mer sliten istedenfor å få energi når man trener. Mange får medisin og lever helt fint med det, særlig når de får den med en gang. Jeg gikk nok med ubehandlet stoffskfite i årevis før jeg fikk hjelp.

    3. Jeg har også lavt stoffskifte og pcos. Så jeg blir trøtt og sliten. Jeg går på levaxin ikke så høy dose, men prøvene mine hos fastlegen er alltid fine, men jeg føler meg mye trøtt selv om de er fine. Jeg leste at du gikk på levaxin og noen andre medisiner. Synes du at de andre medisinene virker bedre? Går du levaxin også? Ha en fin dag og god jul :o) Klem

    4. Kjersti Hareide: Legg meg gjerne til på facebook hvis du ønsker det. Jeg går på en kombibehandling, Levaxin og Armour. Formen er litt bedre, men du vet høyt opp,langt ned i form fortsatt, men har gått på det kun siden september og stoffsfkitet har vært for lavt. Så det er litt tidlig enda å si noe, men jeg er innmari spent på hvordan det går.:)Psos har jeg også, men har aldri blitt fortalt at det kan påvirke hormoner osv, før jeg leste det inne på forumene. Det forklarer en del for meg, for da har jeg både lavt stoffskifte, jeg har høy insulin og Polycystisk ovariesyndrom, som er cyster på eggstokken, Alt dette påvirker hormonene. det må jeg huske til jeg skal til endokrinologen, for det kan være at det er den overordnede hormonproduksjonen i hypofysen som svikter

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg