ØVER MEG PÅ Å VÆRE MODIG

 

Koppen er designet av denne damen: https://www.facebook.com/LadyAugust4Fun?fref=ts

I dag har jeg brukt bilder fra facebooksiden min: www.facebook.com/Lillasjel

 

Jeg legger ikke skjul på at jeg liker å være litt rar

Jeg har mange merkelige ideer og tanker

Jeg ser ofte helt annerledes på ting enn de rundt meg

Jeg kan lage en hel historie utav en liten episode som andre lar gå ubemerket hen

Jeg liker å få være meg og jeg trener på det

Det er ikke så enkelt å være seg selv nemlig

Man kommer gjerne inn i en “jeg gjør alt for å være snill og grei og alle skal like meg” rolle

Jeg har ihvertfall vært i den rollen i årevis

Jeg er der litt enda

 

Nå er det kanskje noen som kjenner meg som påpeker at jeg stiller på scenen når det er revy

Man kan vel ikke være redd for å være rar når man gjør sånt

For meg blir det noe helt annet

Der kan jeg øve så mange ganger jeg vil, alt er kontrollert og regissert

Jeg tar på meg en annen rolle enn meg selv

Selv om jeg sysler med tanken på et lite nummer som heter “Jeg er rar jeg”

 

Når jeg sier at jeg er litt rar jeg skjønner du , så iler folk til og skal trøste

Du er da vel ikke rar du da Mariann

For meg er det ikke noe negativt å være rar, for meg er det positivt

Jeg forbinder ordet rar med å tørre å være litt annerledes

Vi er ikke alle skapt like og det å være som en er,  det er viktig

Jeg er likevel innmari redd for å dumme meg ut

Derfor er jeg ikke helt i mål

Jeg øver på å tørre å gjøre ting, og si det høyt, uten å være redd for nederlaget

 

Gyldendal har annonsert et skrivekurs i midten av oktober

Deltagerne plukkes ut basert på innsendte tekstprøver, 10 sider

Jeg har nemlig  lyst til å skrive en bok

Den blir ikke noe virkelig historie, alt blir oppdiktet

Ideen er likevel å følge mine forfedres historie bakover i tid

De kom fra Nord- Sverige tror jeg

Det er en roman og ikke autentisk så uansett kan jeg late som om de kom derfra

Min bestemor på morsiden kom til Finnmark og bosatte seg der

Det blir derfor en roman der man følger kvinnenes hiistorie i flere generasjoner

Boken skal hete “Den røde tråken”

Den røde tråden er overgrep mot kvinner og barn og hvordan det påvirker slekten i generasjoner

Som voksne er vi nemlig alle preget av livet til våre foreldre og besteforeldre

Traumer og opplevelser setter spor og påvirker livet vårt og vi fører det videre

Jeg har til og med begynt å lese fra det området for å danne meg et inntrykk av hvordan det var der

I dag må jeg levere søknaden

Jeg skriver derfor dette blogginnlegget og aner ikke om jeg kommer med

Jeg skulle skrive masse de siste 14 dagene, men har vært så forkjølet og slapp at jeg har ikke fått gjort det jeg skulle.

Jeg aner ikke om jeg har det som skal til

Det kan jo være tusenvis av søkere

 Kunstner Frode Nybø, Nybs

https://www.facebook.com/nybs.no?fref=ts

 

Jeg øver meg på å være modig

For meg er ikke det å sende inn de 10 sidene som er å være modig

Der kjenner de meg nemlig ikke

Jeg risikerer ikke noe annet enn å få beklager du kom ikke med

Det modige er å fortelle alle om det og så kanskje få nei etterpå

Det er nemlig ikke noe moro, det er et nederlag

Det er jo greit nok å ha drømmer, men å si det høyt, det er skremmende

Jeg er jo også realist og vet at det så skulle kunne skrive en bok, det er ingen enkel sak

Det er derfor liten sannsynlighet for at denne fantasien skal bli virkelighet

Hvis man ikke tør å tenke tanken, da vil det ihvertfall aldri bli noe av

Jeg må slutte å være så redd for å dumme meg ut

Derfor øver jeg på å være modig

I dag

 

Svaret et kommet og det ble ikke noe skrivekurs på meg

Ikke det at jeg hadde så store forhåpninger, men selvfølgelig har man et lite håp

Så får vi se om vi prøver en annen gang

Først må jeg finne ut om jeg har det som skal til

Man må jo ha beina på jorda og innse at det er ikke bestandig man har de kvalifikasjonene som skal til

Da må man enten skaffe seg de eller man må vurdere om man ikke skal gå videre med det

Det får fremtiden vise 🙂

 

Han trengte vingene. De viser oss fantasiens grenseløse horisonter.

De bærer oss til våre drømmer

De fører oss til fjerne steder.

Det er vingene som gjør det mulig for oss å bli kjent med våre medmenneskers røtter og lære sammen med dem

Paulo Coelho

Facebook: Martha Sofies bilder https://www.facebook.com/Akvareller?fref=ts

14 kommentarer
    1. Tuusen takk <3 snilleste du <3 Jeg elsker ordene "av og til må man ta steget...ut i det store intet...for å tro på at det finnes noe å stå på der..." 😀 Det er det som er å leve, å tørre å prøve, feile og av og til lykkes 😀 Man kan jo sikre seg i alle rettninger men da lever man ikke og man fikk heller aldri vite om man kunne ha klart det man tenkte på. Masse lykke til med skrivinga, krysser labba <3 Ha en nydelig dag kjære du 🙂 Den høres spennende ut den boka du holder på med <3

    2. ladyaugust: Selv takk:) Ja, boka ja, hehe, skal tro om det blir noe av:) Lov til å drømme er det ihvertfall:) Har du lest Alkysmisten av Paulo Coelho. Det å følge drømmene sine og så viser det seg at det er veien blir ledet til noe helt annet som viser seg å være egentlig det hjertet vil. Drømmen kommer for å lede oss avsted. Jeg tror jeg må lese den om igjen for tredje gang:))

    3. Jeg håper sååååå at du får det til <3 Jeg eier ikke tålmod, jeg har begynt på flere bøker men trenger helt ro for å kunne skrive og det har jeg ikke. Det tar sååå mye krefter men det er helt herlig å flyte inn i en verden av ord 😀 Jeg tror jeg kan telle på ei hånd de bøkene jeg har lest. Er Alkymisten en lettlest bok? Skal se etter den neste gang jeg er på biblioteket for i høst skal jeg lese i alle fall ei bok. Det er jo sånn i livet at veien alltid forandrer seg mens man går, så den må jeg nok lese <3 Tusen takk for tips 😀 Oi tredje gang ! Da er den nok verd å lese vil jeg tro :DD

    4. Jeg synes at du skal være modig du. Jeg liker å lese tekstene dine, og en bok er vell verd å prøve seg på for din del. Lykke til i alle fall. Heier på deg, at du er modig.:)

    5. Det blir spennende å se om du kommer med på kurset da 🙂 Håper det. Det er spennende å skrive fantasi og virkelighet, begge deler.. se ting bare hoppe ned på arket 🙂 Og det å være litt RAR er en fin ting spør du meg 🙂 Klemmer <3

    6. Først og fremst: Jeg er helt enig i at det er greit å være rar. Man skal ikke være en kopi av hverandre, så rar er en flott og unik ting. Liker den herlige, rare koppen din 🙂
      Så: Herlig at du trår til og sender inn en tekst! Det er ganske så modig å gjøre sånt, og jeg blir med deg og gjør det samme. Nå må jeg inn og grave på den gamle pc`n min, for der ligger det en haug av små noveller, og en liten spire til en roman. Aner ikke om det blir noe av noe av det, men tenk så gøy det ville bli å komme med på skrivekurs! Krysser fingrene for oss begge. Skriv boken din uansett om du kommer med eller ei. Du inspirerte meg til å jobbe videre med novellesamlingen min “Tidvis”.
      Takk for inspirasjon til å både være rar, meg selv og fortsette med skrivegleden 🙂

    7. Huldra: Lykke til du også, kanskje vi sees der. Tenk hvis du kommer inn og ikke jeg,hihi. Da har jeg ledet deg dit:) Jeg må stole på at skal jeg dit, så kommer jeg dit, hvis ikke er jeg ikke klar:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg