BØKER LEST I AUGUST 2013

Egentlig er overskriften helt feil

I august leste jeg ferdig kun en eneste bok

Det var Maya av Isabel Allende

Dette er tredjen boken jeg leser av henne

Det er ikke mange år siden jeg oppdaget denne fantastiske forfatteren

Hun er jo verdenskjent

Hun har solgt millioner med bøker

Og jeg hadde ikke lest en eneste en av henne

Jeg hadde kun sett filmen Åndenes hus

Første boken jeg leste var når jeg var prøveleser i Den nye bokkulbben

Jeg leste den derfor som manuskript, i arkform

Det var så fabeaktig en bok at arkene fløy rundt meg

Oppdagelsen var gjort

Beslutningen tatt om at alle hennes bøker skal leses

Det har ikke gått fort, de som følger meg, har nok fått med seg at, det er lite konsentrasjon om lesing for tiden

Men det kommer når det skal

Første bok var derfor Øya under havet og Isabel Allende flyttet inn i livet mitt

 

Den andre boken var Paula, og en fabelaktig bok

Sår og vond historie, men likevel med lun humor

Hun skriver så vakkert Isabel Allende

Hun skriver så fint at til tider sukker jeg henført

Sjelen min danser av glede

Dette blir derfor en litt annerledes bokblogg denne gangen

Den er mer som et av mine vanlige blogginnlegg

Jeg blogger jo fra hjertet

Jeg gir dere derfor de bildene jeg har brukt på Lillasjelsiden min, med nettopp tekster fra Maya

Maya var en flott bok

Jeg anbefaler Isabel Allende til alle som er glad i ordene

Jeg skjønner ikke hvor den damen tar historiene sine fra

Hun sier selv at de daler ned i hodet hennes

Et sånt hode ønsker jeg meg og

God lesing

I dag

Lik meg gjerne på facebook: https://www.facebook.com/Lillasjel

Maya - Isabel Allende Kari Risvik Kjell Risvik

Allende overrasker med spennende og fargerik samtidsroman. Amerikanske, unge og vakre Maya er 19 år, opprørsk og vrang. Kanskje ikke så rart, med den oppveksten hun har hatt: bokstavelig talt høytflyvende, fraværende foreldre, i tillegg til Nini og Popo, de relativt eksentriske, men likevel kjærlige besteforeldrene i California. Oppdragelsen hennes har vært preget av store doser både astrologi og astronomi, og et rehabiliteringsopphold i Oregon, før hun til slutt har havnet langt ute på skråplanet i Las Vegas. Det er for å redde Maya at familien sender henne sørover, til en venn av bestemoren, på den lille øya Chiloé, sør i Chile. På Chiloé blir hun venn med den mye eldre Manuel Arias. Han interesserer seg for områdets fantastiske, lokale sagn, for overtro og eventyr, og han hjelper henne til et innblikk i sin egen, dramatiske eksil-chilenske familiebakgrunn. Isabel Allende har lånt fra sin egen bakgrunn, men plassert sin unge hovedperson i en skikkelig virvelvind av en historie. Her er overtro og mystikk, politikk og prostitusjon, men også plass til mye mer, både til romantisk kjærlighet og til en merkelig mann som truer Maya på livet. Cathrine Krøger sier i Dagbladet under tittelen BLOTTET FOR KLISJEER “Latin-Amerikas grande dame, Isabel Allende, viser en imponerende innsikt i storbyens dophelvete.(…) gjennomført profesjonell (…) Mest elegant er parallellføringen av de to søvnløse eksilantene, unge Maya, med mareritt fra storbyens helvete. Gamle Manuel, med mareritt fra Pinochets torturkamre. (…) Allende bruker kriminallitterære teknikker for å nøste opp trådene i deres fortid. I en fantastisk roman som viser at det fremdeles går an å skrive pageturnere blottet for klisjeer.” Anita Hartviksen Ravn sier i, Rana Blad: Søvnløs i Chile “Personskildringene til Allende er som alltid skrevet med ei penn som ser og som gir deg karakterene i fanget. Persongalleriet er besatt av sterke tydelige kvinner, dumme og kloke menn, toppes med mye mat, sanselighet og fryktløse hunder, ja dette er i det hele tatt en bok som gir deg timer med god og meningsfylt underholdning. ”

 

Øya under havet - Isabel Allende Kari Risvik Kjell Risvik

Isabel Allende er tilbake med en roman fylt av det hun virkelig har grepet på: dramatiske skjebnefortellinger, historisk korrekte rammer, sterke kvinner, noen elskverdige menn og en rekke rørende livshistorier. Den unge Zarité, som går under navnet Tété, er slave på den øya som senere ble hetende Haiti, helt på slutten av det 18. århundret. Handlingen i romanen strekker seg fra 1770-årene til 1810. Som så mange av slavene har Tété afrikanske aner. Som niåring blir hun solgt til den rike sukkerplantasjeeieren Toulouse Valmorain. Hun arbeider i huset hos ham, passer barna hans og gjør seg uunnværlig. Men hun blir også utnyttet av ham på det grusomste, fra første dag på Haiti, til de mange år senere fremdeles utgjør deler av hverandres liv i New Orleans i Amerika. En roman med en storslagen historisk ramme, som viser den europeiske og afrikanske innflytelsen på de amerikanske statene og koloniene. En roman om slaveholdets makabre historie og nødvendige avvikling. En roman om sterke kvinner som tar skjebnen i sin egen hånd, og som finner seg allierte der det er mulig. Men mest av alt: En rørende fortelling om kjærligheten – den mellom mor og barn, den mellom unge og nyforelskede og den mellom godt voksne mennesker.”Øya under havet” – der tittelen spiller på slavenes formening om et hinsidig paradis – viser en Isabel Allende i godt slag. Hun har fått solid hjelp fra radarparet Kari og Kjell Risvik, som står for nok en stødig oversettelse. Anne Cathrine Straume, NRK”Det er en kraftfull og dramatisk roman fra Saint-Domingue på slutten av 1700-tallet og fra New Orleans i tiden omkring og etter 1800 Isabel Allende har skrevet. Det er en roman om herrefolk og slaver, om utbytting og utnyttelse, om vold og overgrep, om skjønnhet og uforstand, og alltid og alle vegne om kjærligheten i nesten alle mulige og umulige varianter.” Hans H. Skei, Aftenposten”Isabel Allende sparer ikke på effektene i sin nyeste roman med den finurlige tittelen «Øya under havet». Her møter vi brutale slavedrivere, sensuelle kokotter, slemme stemødre, stramme offiserer ? og den ukuelige unge Tété, solgt som slave til den rike plantasjeeieren Toulouse Valmorain. ” Arne Dvergsdalen, Dagbladet

Tekst hentet fra

Paula - Isabel Allende Kari Risvik Kjell Risvik

«Hør, Paula, jeg skal fortelle deg en historie, for at du ikke skal føle deg så bortkommen når du våkner …»Med disse ordene til sin voksne, dødsmerkede datter, begynner den mest gripende boken Isabel Allende noen gang har gitt sine lesere. Boken handler om datteren, men framfor alt om Isabel Allende selv. Om politisk forfølgelse etter mordet på Salvador Allende, om ekteskap og Eros, om gryende forfatterdrømmer, gjennombrudd og uventet internasjonal suksess.«Det er en bok det gjør godt å lese, blant floraen av pessimistiske bøker, for den åpner midt i smerten et kjærlighetens grensesprengende rom.» Geir Uthaug, AftenpostenTerningkast 5. «Boken om datterens død og boken til den døende datteren – Paula – er formodentlig en av de bøkene det har vært vondest å skrive i verdenslitteraturen. Den er også Isabel Allendes beste.» Kjell Olaf Jensen, Arbeiderbladet

 

4 kommentarer
    1. Tusen takk for et flott innlegg med boktips, jeg har lest de fleste bøkene av Allende, men jeg har faktisk ikke fått lest Maya ennå. Allende er en fantastisk forfatter, og jeg liker måten hun skriver på.
      Ha en fin søndagskveld <3

    2. Disse bøkerne skal jeg virkelig sette på ønskelisten. Jeg er lesehest, og en av mine favorittforfattere er Ken Follett, venter på en bok av han nå, den siste i en triologi 🙂 flotte gaver, blir bestandig glad for en god bok <3

    3. ibelieveinangels: Ja, Isabel Allende er fantastisk. Jeg har de to første i den trilogien til Ken Follett, men de blir ikke begynt på enda. De er jo så tykke. Mannen min har lest den første

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg