BØKER LEST JULI 2013


Jeg hadde 16 bøker med i feriekofferten, skulle være borte over 14 dager, men det ble lest lite denne gangen. Jeg var på cruise i Middelhavet og det er travelt, masse å se og oppleve og man er trøtt om kveldene så man sovner før man får lest det man ønsker. Men det er det som er så fint med bøker at de går ikke ut på dato. Det er ikke nye bøker jeg presenterer her, hos meg kan de stå på vent i bokhylla lenge, de står der i kø, fint opplinet så jeg kan se dem, plukke på dem og glede meg over dem. Akkurat det blir et savn når man går over til e-bøker.  Jeg har lest lite det siste året, har ikke hatt energi rett og slett, men håper det ordner seg nå til høsten med de lange mørke kvelder. Jeg greier likevel ikke å slutte å kjøpe bøker, så hylla blir fullere og fullere:) Jeg er nok en bokshopoholiker

http://lillasjel.blogg.no/1355408726_en_hyllest_til_vr_ind.html

Julibøkene mine:

Søstrene Gabaldón av Lorraine López, er egentlig en bok jeg skulle elske å lese men av en eller annen grunn fengslet den meg ikke. Den krøp liksom ikke under huden på meg på noe måte. Jeg kan ikke forklare hvorfor, for jeg vet rett og slett ikke. Den var helt ok, ikke noe mer. Den ble litt for rotete for meg, man hoppet frem i tid hele tiden og fra person til person, så jeg følte ikke jeg fikk noe forhold til noen av hovedpersonene

Søstrene Gabaldón - Lorraine López Henning Hagerup

Da de fire unge Gabaldón-søstrene mistet sin mor, var det den gamle Pueblokvinnen Fermina som med kjærlighet og omsorg holdt familien samlet. På sitt dødsleie lovet hun de fire jentene hver sin helt spesielle gave. Etter hvert forstår de at gavene er noen unike, nesten magiske egenskaper. Gjennom 20 år følger vi søstrene Gabaldón på deres livsreise etter sannheten om familien og den mystiske Fermina. Er det hun som fortsatt styrer deres skjebner? Fortellingen om Loretta, Bette, Rita og Sophie Gabaldón er både morsom, barsk og følsom, med en handling lagt til det fargerike meksikansk-amerikanske miljøet på 60- og 70-tallet. En roman full av drama og kjærlighet. Du vil le og du vil gråte sammen med søstrene Gabaldón.

Botticellis Hemmelighet av Mariana Fiorata derimot, det var ferielesning for meg. Jeg er jo så glad i Italia og elsket kombinasjonen av lettlest ferielektyre,humor, litt spenning, mysterier, romantikk. Jeg har også likt de to forrige bøkene hennes, Glassblåseren fra Murano og Fruen av Saronna. HUn har gitt ut enda en bok Sienas datter og den skal og på leselisten. Jeg har vært i Siena og gleder meg til å lese den boken. Dette er lettleste underholdende bøker, ikke bøker som forandrer deg for livet, eller setter seg fast i sjelen din, men jeg liker begge deler.

Botticellis hemmelighet - Marina Fiorato Anette Hjerde

 

Den unge og vakre Luciana Vetra arbeider som modell på deltid og hore på heltid. Da hun blir spurt om å stå modell som gudinnen Flora i Sandro Botticellis maleri La Primavera, samarbeider hun gjerne – helt til kunstneren sender henne på dør uten betaling. Hun blir fornærmet og stjeler en uferdig versjon av maleriet – men hun finner snart ut at noen er villig til å drepe henne for å få det tilbake. Luciana bestemmer seg for å søke hjelp hos den eneste mannen som aldri har forsøkt å utnytte skjønnheten hennes, bror Guido della Torre, en novise ved Santa Croce-klosteret. Sammen flykter de fra Firenze og videre gjennom ni betydningsfulle byer i renessansens Italia, mens de forsøker å løse maleriets gåte.

En annen favoritt er Glassarven av Marci Alborghetti. Den er for meg en liten perle. Lettlest ja, men samtidig gir den rom for ettertanke. Jeg skulle ønske vi hadde alle evnen til å kunne se en sak fra flere sider, gjennom flere menneskers øyne. Vi er alle farvet av våre opplevelser og vi opplever derfor mennesker og hendelser ulikt. På en enkel måte viser denne boken oss at vi må prøve å være litt rausere med våre medmennesker, ha litt mer forståelse for hverandre og omgås mer med kjærlighet istedenfor ufred. Vi kan ikke forvente at alle andre skal være som oss selv, og vi må og lære oss å se ærlig og oppriktig hvem vi selv er og hvordan vi er i møte med andre. Denne boken fikk være med hjem igjen fra ferieturen og ble gitt bort til en jeg er glad i

Glassarven - Marci Alborghetti Hilde Sophie Plau

Anna driver et barnehjem hvor hun skjuler jødiske barn. Hennes kjæreste eie er en samling med 12 juleornamenter, skjøre og vakre glassfigurer hun har arvet etter sin mor. For at de ikke skal bli ødelagt under krigen, sender hun dem til sin kusine Filomena, som emigrerer til USA og gir juleornamentene til familie og spesielle venner. Etter seksti år vil Filomena samle de tolv krystall figurene og deres eiere. Motvillig går de med på å feire jul sammen. En vakker og gripende fortelling om familiebånd, reisen hjem og noen julemirakler…

Etterpå av G.G. Musso, er og en bok som passser meg. Også en bok til ettertanke om hvordan vi vil være som menneske, hva som er viktig for oss i livet. Den omhandler og forholdet vårt til døden, de åndelige sansene våre, som det å kunne forutse ting, hva kommer etter døden, hvilken oppgave har vi her på jorden. Fin bok for de som liker å fundere litt over sånne spørsmål

Etterpå - G.G. Musso Ingebjørg Nesheim

 

8 år gamle Nathan erklæres død ved drukning etter å ha reddet venninnen sin. Men så våkner han mirakuløst opp igjen. Hvorfor? 20 år senere oppdager han grunnen, og hvilken rolle han er bestemt til i en spesiell kvinnes liv. Boken er en spennende kjærlighetshistorie om hvor dypt båndet mellom to mennesker kan være – en roman du leser med en klump i halsen.

Så kommer krimbøkene. Jeg hadde lest Postcardkillers av Liza Marklund og James Patterson og gledet meg til Bikini av James Patterson og Maxine Pietro. Jeg ble skuffet, jeg kunne rett og slett ikke fordra denne boken. Den var liksom rå og brutal uten mening. Den skulle skildre en seriemorder uten følelser, men samtidig ble vi fortalt om alle følelsene morderen hadde, det rimte ikke for meg. Jeg fant den rett og slett ikke troverdig. Kanskje jeg tar grundig feil og mange vil nok finne den spennende, men hverken gubben eller ei ble begeistret for Bikini. Denne blir aldri anbefalt av meg

Bikini - James Patterson Maxine Paetro Truls Holst Kopperud

En supermodell, Kim Mc Daniels, forsvinner fra et badedrakt-photo shoot på det mest glamorøse hotellet i Hawaii. Bare timer etter at hun har forsvunnet, mottar Kims foreldre en forferdelig telefon. De hopper på et fly til Hawaii og frykter det verste. Eks-purk Ben Hawkins er nå journalist I L.A. Times. Han skal dekke McDaniels-saken. Politiet arbeider eksepsjonelt dårlig, så Ben starter sin egen etterforskning. Han vil både forsøke å redde Kim og sin egen karriere. Samtidig rigger morderen scenen for sin neste produksjon. Publikum forventer det beste. Og de vil ikke bli skuffet. Bikini er en thriller om frykt og lidenskap. Historien frakter deg til et sted hvor skjønnhet og mord kolliderer, og hvor unevnelige grusomheter skjules under en gnistrende vakker overflate.

Askepott av Kristine Ohlsson var et mye bedre bekjentskap. Første bok jeg leser av denne svenske krimforfatteren, men en jeg kommer til å lese alle bøker av. Denne falt i smak hos oss begge.  Den andre boken Tusenfryd er bestilt og den tredje Englevaktene står i hylla og venter på tur. Gleder meg. Hun har og gitt ut en fjerde bok, Paradisoffer, som og skal få et besøk i bokhylla mi

Askepott - Kristina Ohlsson Elisabeth Bjørnson

En liten pike forsvinner fra et tog som nettopp har ankommet sentraljernbanestasjonen i Stockholm. Pikens far blir raskt mistenkt, og alle ressurser blir benyttet for å lokalisere ham. I en annen del av Sverige lever en ung kvinne i skjul, redd for en dag å bli funnet av mannen som hun først trodde var den prinsen og befrieren hun hadde ventet på helt siden barndommen. Hun vet bedre enn noen andre hvorfor piken er forsvunnet, og enda en gang forbereder hun seg på å flykte. Etterforskningen ledes av den legendariske politimannen Alex Recht. Ved hans side den ivrige kriminalbetjenten Peder Rydh, og ikke minst den sivilansatte etterforskeren Fredrika Bergman. Hun som skulle bli fiolinis,t men i stedet havnet i politiet og tvinges til å kjempe i motvind når hun forsøker å få etterforskningen bort fra det første sporet man har fulgt. Samtidig vokser saken og ondskapen blir mer utstudert. Etterforskningsgruppen må raskt komme opp i gjerningsmannens tempo før ytterligere liv går tapt. Hvor mye tid har de egentlig på seg før han gjør sitt neste trekk? Og hvem er kvinnen som figurer som en skygge i etterforskningens utkant? Er det henne man må finne for å få den siste brikken til å falle på plass?

Et annet førstebesøk er Jørgen Gunnerud. Her ble nok ingen av oss så veldig imponert, beklageligvis. Det er jo kjekt med Norske krimforfattere. Språket ble veldig gammeldags og fortellingene litt for enkle. Det ble ikke troverdig for meg. Greit nok hvis man mangler lesestoff, men kommer nok langt ned på prioriteringslisten i dag når det finnes så mange gode krimforfattere. Vi var begge enige om at Til odel og eie var hakket bedre enn Gjerningsmann ukjent, men ingen av dem var noe som ble med hjem igjen.

Gjerningsmann: ukjent - Jørgen Gunnerud

Året er 1979 og en kvinne blir funnet myrdet i en kjellerbod på Hovseter i Oslo. Knut Moen, som bor i strøket, blir satt på saken fordi han antas å ha førstehånds kjennskap til beboere og miljø. Men hvem kjenner en drabantby? Hva er det å vite om et sted der folk kommer hjem for å spise, se på tv og sove? Knut Moen hadde knapt nok snakket med et menneske siden han flyttet inn. Etterforskningen avdekker etter hvert et belastet ungdomsmiljø og lyssky forretningsvirksomhet, men fins det en forbindelse til mordgåten?

Til odel og eie - Jørgen Gunnerud

Til odel og eie  er femte kriminalroman med Knut Moen i hovedrollen. Moen blir sendt ut for å etterforske omstendighetene rundt et selvmord i hans barndoms bygd på Hadeland. I løpet av etterforskningen rammes bygda av ytterligere to selvmord. Er det en selvmordsepidemi på gang, eller er det andre årsaker til tragedien som rammer et lite bygdesamfunn? Hva med odelsretten, som mange mener er gammel urett?

Hele livet vårt kan sees på som en bok

http://lillasjel.blogg.no/1366971789_for_hver_side_du_pner.html

http://lillasjel.blogg.no/1349431451_nr_sjelen_synger.html

 

For de som ønsker det, velkommen til Lillasjels side på facebook

https://www.facebook.com/Lillasjel

8 kommentarer
    1. Hei og hå. Masse bra her ser jeg. Lest James Patterson, Dan Brown, Holst, osv. Husker ikke alle. Jeg leser gjerne 20 bøker i mnd innemellom alt annet. Min måte å slappe av på. Ei bok varer ikke mange timene desverre. Elsker å lese jeg med..:)
      Noen her jeg skal finne tak i ser jeg.:)

    2. Ja uten tvil. Jeg leser egentlig det meste. Både tunge og lette. Elsker drama, action, grøssere og spesielt svenske forfattere er gode. Margitt Sandemo var vell min store favoritt helt frem til jeg var 18. Har lest alle hennes bøker, og digger måten hun lever igjenom bøkene på.:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg