HVERDAG ER UNDERVURDERT

Vi er ikke så glad i hverdagen

Hverdag er vel egentlig et negativt ladet ord

Vi higer mot de spesielle anledningene, spenningen , det som er annerledes, det å distansere oss, komme oss litt bort

Hvis vi tenker litt etter

Hvorfor gjør vi det

Jo, er det ikke fordi at det da er godt å komme tilbake til hverdagen igjen

 Jeg er veldig glad i disse lykkelige øyeblikkene som er annerledes

Som på Raumarock, en vakker time med konsert av Matilda

 

 

For ikke å snakke om ferieturene våre

Det å være langt borte fra hjemme, legge fra seg alle bekymringer når man kan og bare være tilstede i nuet

Være i annerledesland en stund

Legge bort hverdagen litt

  Nå har jeg vært på ferie og jeg har kommet hjem til møtet mellom livet og døden

Selv om kroppen min på en måte har visst hva som var i vente, er det likevel mye følelser innvolvert i det å ta farvel

http://lillasjel.blogg.no/1375975730_hver_gang_fasttelefon.html

 

 

Når man da faller på plass igjen i eget hjem

Man får legge seg sliten i egen seng og sove godt

Tusle seg opp i barfotan søndagmorgen og sette frem litt frokost

Det er igjen tid for å hente inn igjen hverdagen

Jeg setter på en brøddeig, vel vitende at det kommer noen til middag senere i dag, som gjerne vil ha med seg et nystekt brød hjem

http://lillasjel.blogg.no/1360407296_kommunens_beste_brd.html

 

Jeg har fått bestilling på hjemmelagd lasagne i dag

http://lillasjel.blogg.no/1356257629_lasagne.html

 

 

Det er flere som vil hjem til mor

Mors gode hjemmelagde mat og nystekte brød

Det å samle sine nærmeste famile eller venner rundt bordet eller kaffekoppen

Passer vi på å puste litt da

Passer vi på å nyte

Vi som er så priviligerte

Det er så mange som sliter

Det er så mange som ikke har denne muligheten

Det er så mange som står midt oppi kampen mellom liv og død og ville gitt hva de kunne for å være i vår situasjon

 

 

Å åpne verandadøren, slippe inn den friske luften

Se fjellene og sjøen

Greier vi å se alt det fine

Greier vi å se hverdagen

Se hvor vakker den er, se alle øyeblikk som kan nytes

Bittesmå øyeblikk som vi legger sammen til et helt liv

Øyeblikk som definerer hvilket liv vi har

Greier vi å se hverdagen må den måten

Se blomstene rundt oss, smilene, sige ned i stolen med et glass vin, høre en sang  vi er glad i på radioen, lese en god bok eller se en film

 

 

Av og til trenger vi å komme bort litt

Vi trenger å gjøre noe annerledes

Vi må av og til ha et lite pusterom

Et lite pusterom fra hverdagen

Hvorfor

Jo, for å sette pris på den når vi da er tilbake igjen

For å se hvor priviligerte vi er

For å se alle de bittesmå øyeblikkene av hverdagslykke

For å se at ved å legge merke til de, skaper vi små magiske øyeblikk i eget liv

Det er kun avhengig av oss selv

Vi er med og skaper vår egen hverdag

Lykkelig er du hvis du åpner hjertet så du ser alle de små hverdagsøyeblikkene

I dag

 

Følg gjerne denne halvgamle helgale kjerringa på facebook:

https://www.facebook.com/Lillasjel

 

4 kommentarer
    1. Hverdagene er de vi har mest av heldigvis vil nå jeg si. Hva hjelper det å hige etter alt, og glemme det en faktisk har? En tinge er å savne det, noe annet er å glemme å sette pris på de dagene som faktisk er livet.
      Jeg har lett, jeg har kjempet, jeg har glemt.
      Nå husker jeg, og nå setter jeg pris på de. De små øyeblikkene vi vet kommer og går, men som alikevell former oss til de vi er.
      Ferie er og blir ferie, hverdagene er livet mitt, og det livet er jeg veldig glad i.
      Tusen takk for nok ett flott innlegg. Tankene spinner.:)

    2. Jeg har en litt annerledes måte å se det på – som kanskje gir andre også et litt større perspektiv.
      Jeg er ikke her for å frelse verden,heller ikke for å overbevise noen om noen ting som helst.Men jeg er her for å prøve å gjøre en forskjell i de omgivelser jeg befinner meg i,så kanskje jeg i dag har klart å så formidle en tanke eller gitt andre et litt større perspektiv på hverdagslige ting,som igjen fører til nysgjerrighet og spørsmål som igjen kanskje kan føre til at andre overbeviser seg selv.
      Ja,jeg kunne ha utdypet dette her,men vi lar det bli med dette så er det mulig at en eller annen blir nysgjerrig og vil vite mer…
      Min hjerne “jobber” ikke slik andre sin gjør,jeg har forlengst akseptert det – og er glad for det,derfor er det helt naturlig for meg å tenke forbi og utover når jeg leser sånne innlegg som dette her 🙂
      Ha en fin dag 🙂 Hilsen synskepeggy.

    3. synskepeggy: Når jeg leser det du skriver, ser jeg ikke at du er noe annerledes enn meg i tankegang:) Men nå er vi jo egentlig alle annerledes, for vi er unike på hver vår måte og vi når på den måte ut til de man skal nå ut til. Man kan ikke frelse noen annen for alle må hver og en gjøre jobben selv og på sin måte:) Det er derfor jeg også legger vekt på at jeg egentlig kun blogger til meg selv, men at det er kjekt når andre også føler det treffer dem. En herlig dag ønske deg og, takk for fin kommentar 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg