HERRE OVER EGET SINN

Åpningsbildet i dag er malt av Ida Sunniva Sandaas Skjelbakken.

 

De andre bildene i dag, har jeg lånt fra ulike nettsider på facebook

Buddhistisk bønn

Vi må være herre over vårt eget sinn uten å la sinnet bli herre over oss

Mine venner, vekk en dyp tro i dere og lys opp deres livs speil uten den minste uoppmerksomhet,dag og natt

Dere må erobre makt over selvet, hendig stramme tøylene på den opprørske hesten som kalles sinn.

Og galopper, galopper

Drøm søte drømmer, Massimo Gramellini

 

Mange er ikke klar over hvilken styrke det ligger i egne tanker

Vi kan lure oss selv trill rundt

Tankens kraft er så sterk at vi kan lure oss selv til å tro at gråstein er gull

Det vil si hvis vi går inn for det med all vår tankekraft

Du tror kanskje ikke at du kan lure deg selv

Det kan du, alle kan vi det

Helt umerkelig former vi livet vårt etter egne tanker

Vi legger de tankene sammen med det vi har lagret fra før, av annen input

Input fra våre foreldre, barndom, oppvekst og opplevelser

Det er som en kakerøre av ingredienser

Alt puttes i bollen og vi rører rundt, før vi steker og får ut en kake

Hvordan smaker den da skal tro

Hvilke smakstilsetninger har du hatt i

Vi kan grave oss ned i offerrollen

Tenke flotte tanker om hvor trist alt er, hvor synd det er i oss

Vi kan gjøre oss selv til noen stakkarslige mennesker der alt går galt

Jeg er bestandig så uheldig jeg

Uansett hva jeg gjør, så blir det feil

Eller jeg er så syk

Livet mitt er ødelagt av sykdom

For ikke å snakke om hvis andre har ødelagt livet vårt

Da kan vi skylde på dem, at de har ødelagt resten av livet vårt også

Selv om de ikke er i livet vårt lenger

Det jeg oppdager når jeg snakker med medmennesker, er en fin ting

De som kanskje har eller har hatt de største utfordringene, er de som er mest takknemlig

Det er de som setter mest pris på livet

Det er de som prøver å gjøre dagen best mulig

Det er de som ser hva de kan skape i eget hode

De ser mulighetene istedenfor begrensningene

Hele dagen tenker vi

Tankene flyr gjennom hodet vårt

Er du villig til å innse at mye av det du har i livet ditt, skaper du selv

Mange liker ikke den tanken

Den kan være ubehagelig

Det kan være oppdagelser der vi ikke liker helt

Likevel er det dette som er sannheten

Om vi liker det, eller ei

Ta et oppgjør med deg selv

Vær litt kritisk

Hvilke ingredienser putter du i kakerøra

Hvor god blir kaken din skal tro

I dag


It does not matter if you are a rose or a lotus or a marigold.
What matters is that you are flowering.
~ Osho
Photo: Peacock Flower- Moraea villosa by Brcotte2007 on Flickr
Rivers in the Ocean

6 kommentarer

Siste innlegg