LIVETS TRE

Jeg er litt fascinert av trær, jeg synes de er så fine

På en liten tur i skogen fikk jeg litt assosiasjoner om likheten mellom trær og mennesker

Vi kommer i alle slags variasjoner og fasonger og har ulik misjon i livet og ulik historie bak oss

Noen går gjennom livet med letthet mens andre strever, noen i et fellesskap mens andre er alene

Noen står i egen kraft mens andre lar seg lede

Sammen danner vi er mangfold og alle har sin misjon.

Noen føler seg tryggest når de kan lene seg til noen sterkere enn dem selv

Noen føler seg litt skrantete og unnseelig og sammenligner seg lett med de som ser flottere ut enn de selv

Noen er litt engstelig for livet og vil helst gjemme seg bak en gruppe andre ,som tar av for vinden

Noen ser ned på andre som de anser for å være lavere enn seg selv og de synes de selv er mye mer verdifull

Noen ser så grå og triste ut, der de i samlet flokk venter på å få blomstre i all sin prakt. Ofte ser de ikke sin egen skjønnhet, det er bare svart

SE, vi holder på å våkne til liv igjen, vi har bare vært litt tufs en stund

Noen klumper seg sammen i grupper, og er upåvrkelig, de står fjellstøtt uansett hva som skjer rundt dem

Noen har hatt tøffe tak, men har ikke gitt opp, men reist seg igjen gang på gang

Noen blir litt redusert i løpet av et langt liv, men de lever og gjør det beste utav det de har

Noen har hatt gode år og margrere år og det vil sette spor i kropp og sjel

Noen godtar at man av og til må ned i kjelleren og hvile seg,  men vet inni seg at en dag vil de bære frukter igjen


Noen er hærførrere for en hel rekke soldater som står i stram givakt og følger lederen

Se hvor store og sterke vi blir når vi står sammen


Alle trenger vi friskt vann og frisk luft, sol og varme

Ser vi alt livet rundt oss, alle fargene

Visste du at det grå i våren før den kommer for fullt, har så mye farger i seg, nydelige farger


Vakre er vi selv om vi føler oss litt nakne i blant

Mellom trærne er det og liv, alle er like viktige, små som store, sammen skapes mangfoldet i naturen

Vannet trenger seg på, gir liv til alt som skal våkne opp av dvalen sin

Vannet sammen med solen og varmen gir liv og fargene begynner så vidt å tørre å stikke seg frem igjen

For noen er det rett og slett blltt for mye, noen må gi tapt for livet

Mens andre står frisk og sterk i årevis

Mange har store familier med godt grobunn, de virker ugjennomtrengelig

Andre kan virke svakere men har mer styrke enn det vises utenpå

For noen er det rett og slett for sent, de har fått livet revet opp ved roten

Selv med støtte rundt seg, er det noen som dør i livets vår

Mens andre våkner til liv på nytt

Åh hvor vakre de er , de som tør å stå i sin egen kraft

Staut og stolt  står de alene og  har stått sånn i mange mange tiår

Noen må ha solig støtte og litt ekstra hjelp for å klare å vokse opp

Noen vil gjerne være i en gruppe med likesinnede så de kan bære frukter sammen

Nydelig er de alle sammen, små som store. Det er livet.

Noen dager kan være vonde, triste og grå, men mist ikke troen på en ny vår

Se hvor vakker du er

I dag

10 kommentarer
    1. Takk for vakre bilder å hvile øynene på. Flotte assosiasjoner. Jeg er også opptatt av trær. Fasinert over røttene som graver seg langt ned i moder jord. Noen står stødig i all slags vær, andre blir slått overende av stormer og uvær. Så godt det er å stryke hånden over barken, kjenne treets ruhet mot håndflaten. Vi kan alle lære av treet der det står majestetisk og strekker seg mot lyset <3

    2. Jeg elsker trær. Trodde faktisk at jeg var litt sær så kjekt å se dine beskrivelser her.
      Trær som er i farger, vridninger, og i lysninger. Siden jeg var liten har jeg klatret i de, og kost meg. Elsker å sitte innunder et tre og kose meg. Trygghet…. Er noe der. Har aldri vært redd i skogen liksom.
      Deilig å kunne se på de. Majestetiske, og ikke minst egne.

    3. Mariann Eikelia: Ja, de har jeg tatt selv, ble litt forbrløffet over hvor mange fine farger det er, før det blir grønt. Jeg har bestandig vært så opptatt av det grønne, men nå så jeg alle fargenyansene allerede, det var så fint. Tusen takk for gode ord, jeg trodde liksom ikke det var så bra,hehe

    4. Vakkert skrevet om livet ❤ glad i trær, vekster, dyr, natur. Vi er et rikt mangfold. Noen trær er det godt å holde rundt, kjenne på livskraften og energiene

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg