LAMMELÅR MED FLØTEPOTETER – SUPERENKELT

Vi er  snart klar for årets lam, namnam

En av mine yndlingsretter er lammelår med fløtepoteter

Det er enkel mat å tilberede og kan godgjøre seg i ovnen mens du er på tur en fin høstdag

Og kan du trylle frem sopp fra skogen er det ypperlig tilbehør til lam.

Stikk så mange hull i låret du ønsker med en spiss kniv og putt nedi strimler av hvitløk.

Bruker man stekepose på lammelåret, blir det veldig saftig og godt. Kraften blir veldig konsentrert og nydelig i sausen. Jeg krydrer med salt,pepper og basilikum. De fleste liker vel rosmarin til lam, men jeg er ikke så glad i det.. Bruk steketermometer. skal være 70 grader.

Hvis du skal på tur, kan steken godt kose seg i ovnen på 90-125 grader i flere timer hvis du har et lår på et par kg

Vanligvis bruker jeg ca 180 grader og steketid på ca 1,5 time. Jeg lar låret hvile mens potetene stekes

Fløtepoteter er superenkelt. Skrell poteter,  ha i form, tøm over en boks fløte, salt,pepper og et par fedd hakket hvitløk

Jeg liker ost på toppen, men det er ikke et must

200 grader ca 25-35 min

Jeg lager saus med jevning. Smelt et par ss smør, rør inn et par ss mel og spe med væsken, litt etter litt. Jeg bruker kraften fra lammelåret og fløte i tillegg, smak til med salt og pepper og kok et par minutter så melsmaken blir borte.

Lammelår med fløtepoteter, stekt sopp og tomater

Mange vil nok foretrekke en lettere saus til denne siden det er fløte i poteten, men her i huset må det bare være sånn:)

Lillasjel på facebook:https://www.facebook.com/Lillasjel?ref=hl

Advarsel: Alle mine oppskrifter er egentlig ikke oppskrifter, kun ideer til inspirasjon Jeg er selvlært, så jeg har nok en del teknikker som en faglært kokk vil rynke på nesen av Det følger derfor ingen garantier med om et vellykket resultat Når jeg lager mat, bruker jeg sjelden oppskrift, jeg tar hva jeg har Bytt derfor gjerne ut ingredienser med hva du selv liker eller har for hånden Jeg lager stort sett vanlig hverdagsmat, så det er lite fancy og innovative oppskrifter hos meg

10 kommentarer

Siste innlegg