Hva et høysensitivt hode rommer i løpet av sekunder

 

Jeg har lyst nok en gang å fortelle dere om mitt hode

Jeg har nå lært at det er mange sånne hoder rundt omkring

Faktisk en av fem, i større eller mindre grad, og på ulike måter

Jeg legger ved masse linker der jeg har tar opp de tingene jeg har jobbet med, men få ikke panikk

Dere trenger ikke lese alle, kanskje velge ut de som føles riktig, kanskje ta en hver dag, eller kanskje la dem gå forbi uten å lese dem

 

Jeg leste nettopp nå en ny artikkel og det er som å lese om meg selv

http://altnett.no/no/artikler/selvutvikling/Sensitivitet+som+veiledning.9UFRvQWu.ips#.UWcNpegmepU.facebook

 

Blogger jeg tidligere har skrevet om høysensitive hjerner

http://lillasjel.blogg.no/1345974241_26082012.html

http://lillasjel.blogg.no/1348838871_hysensitive_hjerner.html

http://lillasjel.blogg.no/1359971776_04022013.html

 

For de som har et rolig og sindig hode der tankene ikke prøver å slå hverandre ihjel hele tiden, kan dette være vanskelig å forstå

Jeg skal derfor prøve å forklare litt hvordan det virker

Jeg skal ta utgangspunkt i dette youtubeklippet av 9 år gamle Malaki Paul som synger under Britain`s  got talent

 

Før han i det hele tatt har begynt,  har mitt hode tatt inn hvor søt han er, jeg tenker han er kun 9 år, veslevoksen

Han begynner å synge og jeg ser hvordan han selv lever seg  inn  i teksten

Jeg føler det han føler, usikkerheten, nervene, jeg føler med han, jeg vil støtte han,

Når han synger Listen,I am alone in the crossroads, I am not home in my own home

So I try and I try  to say what`s on my mind

Da har jeg tatt inne hele følelsesregisteret hans, jeg ser sjelen i øynene hans, jeg føler ordene

Jeg føler hvordan han strever, hvor alene han føler seg

På dette stadiet er jeg allerede berørt langt inn i sjelen, det tok ikke mange sekundene

I og med innlevelsen i sangen, bare vet jeg at dette har han opplevd

Jeg har fått med meg at det er kun han og moren og aner at det kan ha med faren å gjøre, ihvertfall tror tankene mine det

Jeg tenker han er sår fordi han og moren er forlatt av faren og jeg når til og med å fundere litt over om faren er gått bort eller kun har sviktet dem

Jeg når å komme frem til at jeg tror faren aldri har vært der, han har forlatt moren før gutten var født, ville ikke ha noe med barnet å gjøre

Nå sier ikke jeg at dette er fakta, jeg sier at dette er tanker som går igjennom mitt hode i løpet av sekunder

 

Så kommer moren inn og jeg blir grepet både av henne og samholdet mellom henne og sønnen og hvor vidunderlig hun er med han

Tårene renner over måten hun oppmuntrer han på,  hvilken klippe hun er i livet hans, kjærligheten dem imellom

Og husk dette er ikke bare ting jeg tenker, jeg kjenner følelsene også, de skifter i kroppen fra svik, til kjærlighet, til samhold, til glede, det er som et takras av følelser som går igjennom kroppen mens dere andre har spist 2 flak potetgull og tatt en slurk cola

Deretter blir jeg jo slått ut av det enormet motet han viser ved å gå tilbake på den scenen og synge på nytt

Jeg tar inn øynene som lyser som diamanter og vet at han har en vakker sjel

Frysningene går igjennom hele kroppen min, gåsehud over det hele over den innlevelsen han har

Alle disse tankene, alle disse følelsene, kjenner jeg på kroppen min i disse minuttene

Og jeg kjenner hva det gjør med kroppen min, den har hatt en stor opplevelse

Etter en sånn opplevelse er man litt matt, utladet, litt sliten

 

Ja, kanskje er jeg følsom, kanskje er det slitsomt med et sånt hode som jobber på høygir

Et hode som tar inn så mye, som analyserer og tenker og føler

Men det er en stor ressurs

Og det er mitt, jeg vil ikke bytte det bort

Alle som har sånne sensitive hoder  skulle være kjempeglad

For noen opplevelser vi har

Det er mange nydelige opplevelser og vi kan bruke det på så mange vis

Evnen til å tenke logisk blant annet, kreativiteten, spontaniteten, det å se mennesker på en annen måte enn andre gjør, se hvordan de har det, skjønne sammenhenger som andre ikke ser. For ikke snakke om alle følelsene, det å glede seg over lite, fryde seg. Selvfølgelig og mer sårbar og nærtagende og sliten.

Vi er også ofte veldig spirituelle av oss og åpner fort opp for energiene og det åndelige

Av og til vil høye lyder eller repeterende lyder, eller lys gå rett inn i hjernen din og du vil rope høyt av forvilelse

En lyd av en kulepenn noen sitter og trykker på og av, det kan være nok til at du mister all konsentrasjon og faller helt ut

Hvis du må konsentrere deg mens sånne lyder pågår, blir du så sliten at du til slutt må gi deg

Vi har også en stor evne til læring og endring, så det å gå igang med selvutvikling og endring av egne reaksjonsmønstre, kan falle lettere for oss enn for mange andre

 

Etter at jeg leste om sensitive hoder var det som julaften og mer til

Alt falt på plass

Jeg så fort hva jeg kan bruke dette hodet til, blant annet skrive

Samtidig måtte jeg lære meg mer å leve med det, så jeg ikke ble så utslitt

 

 

Jeg lærte meg å kaste bekymringer på peisen

Alt som det ikke nytter å være bekymret for, det kaster jeg

http://lillasjel.blogg.no/1340102580_bekymringer.html

http://lillasjel.blogg.no/1361629072_hvordan_gjr_jeg_det_e.html

 

Jeg har lært meg at jeg må stå i min kraft og slutte å ta på meg andres tanker og bekymringer eller la de bryte meg ned

http://lillasjel.blogg.no/1351604454_sitter_det_mange_flue.html

 

Jeg har lært meg å sette grenser

http://lillasjel.blogg.no/1340811798_sette_grenser.html

 

Teknikker jeg bruker for å få fred for tanker

http://lillasjel.blogg.no/1340206721_stopp.html

 

Jeg trener hjernen min i å finne hvile og roe ned

http://lillasjel.blogg.no/1348654249_trening_av_hyre_eller.html

http://lillasjel.blogg.no/1339508764_meditasjon.html

http://lillasjel.blogg.no/1339767615_15062012.html

 

Og nesten det aller viktigste av alt, du kan ikke endre andre, du må gjøre jobben selv

http://lillasjel.blogg.no/1365677360_beklager__mtte_skuffe.html

http://lillasjel.blogg.no/1360316761_08022013.html

 

Og det aller aller viktigste er å være glad i seg selv og ikke bry seg med hva andre mener

http://lillasjel.blogg.no/1361532881_hvordan_gjr_jeg_det_e.html

 

Vær glad i deg selv, vær stolt av deg selv

Vær egoistisk og vit at kun du tar deg av dine behov

Har du behov for å trekke deg unna og hvile, da er det du som må bestemme det

Det er du som er sjefen i ditt liv

Etter at jeg har lært meg å leve med den skallen min så har jeg det så godt

Jeg er mer harmonisk , gladere, roligere, mye mer tilfreds

Jeg lovpriser de gode egenskapene dette hodet har

De mindre gode, ja de har jeg lært meg å la være i fred, det er ikke noe jeg kan gjøre noe med

Dette var 7 minutter fra mitt hode

I dag

 

 Foreningen for høysensitive på facebook: http://www.facebook.com/pages/Foreningen-for-h%C3%B8ysensitive-i-Norge/127928360580820?fref=ts

For å følge Lillasjel på facebook: http://www.facebook.com/Lillasjel

2 kommentarer
    1. Hei!
      Kom over bloggen din på Dolmen sin FB side. Jeg har en sønn på 7, som mest sannsynlig er høysensitiv. Ble tipset om boka “the highly sensitive child”, og da jeg begynte å lese i den, gikk det opp så mange lys for meg at tårene trillet der jeg satt. Er veldig interessert i tips om hvordan man skal oppdra et høysensitivt barn. Kanskje du kan hjelpe med det?

    2. Heidi: wow, det er vel kanskje ikke jeg den rette til å svare på side jeg anekker kun ut fra meg selv og har ingen faglig bakgrunn. I så fall må jeg tenke litt på det. Det jeg savnet mest i min barndom, var at noen lyttet på meg og trodde på meg. Jeg tror kanskje jeg ville ha tatt han med til en god barnepsykolog, der han kan få satt ord på tankene sine. Se på det som en ressurs, for et sånt hode kan brukes til utrolig mye bra. Det å se hvordan ting henger sammen, logisk tenking, lærevillig og interessert og ofte ærekjær. Men dette varierer jo veldig fra person til person. gi han trygghet og gode tilbakemeldinger, så han får god selvtillitt, kanskje det aller meste. Han er jo et helt alminnelig barn på alle måter, bare et hode som jobber litt mer enn andres sine. Lykke til, du finner meg på facebook hvis du ønsker kontakt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg