HVORFOR BLIR VI SYKE

Kroppen vår er en fantastisk maskin

Den går og går, selv med dårlig stell

Innimellom prøver den å snakke til oss

Den forteller oss at vi er på ville veier, den trenger vedlikehold

Vi må ta livet litt mer med ro eller vi har ting som må ordnes opp i

 

Opplevelser vi har setter nemlig spor i kroppen

Ubevisst, vi aner ikke noe om det

Kroppen vår prøver å fortelle oss det

Først begynner den i det små

Kanskje en forkjølelse, en omgangssyke, noe lite som setter deg litt tilbake så du må hvile litt

 

Hva skjer hvis du ikke lytter, jo da får du mer

Når noen kommer til meg og forteller at de har tilbakevendende plager, som senebetennelser, ryggvondt, osv, da spør jeg dem om hvorfor de er syke

Mange blir da litt forfjamset, ser på meg og lurer på om jeg er blitt gal

De kan da ikke vite hvorfor de blir syke

Så snakker vi litt om hva som skjer i forkant av at ting bryter ut

Når hadde du senebetennelse sist gang og gangen før der

Når var det ryggen slo seg vrang

Etter litt etterforsking kommer man ofte frem til sammenfallende hendelser som skjer i forkant eller oppgaver vedkommende har foran seg

Du ser at ansiktet deres lyser opp i forståelse

De får en sånn aha opplevelse når de ser sammenhengen

Kroppen gir deg små hint i starten, prøver å oppnå kontakt

Hei, hei , her er jeg

Jeg har noen opplevelser i meg, jeg skulle gjerne blitt kvitt dem

Det kan være nåværende ting, men og ting fra fortiden

Sorg, foreksempel er en sånn ting som lett kan sette seg i kroppen som et minne

Har man mange tunge opplevelser, kan det være lag på lag der som vil ut

Fysiske operasjoner kan være traumatisk for en kropp

Det lønner seg derfor å spørre seg om, når startet plagene mine

Hvis du får disse små hintene, men ikke forstår dem, eller tar de på alvor, da får du mer

Du blir verre, du får mer plager, verre plager, i mange tilfeller gjør kroppen krav på å få roe ned

Vi mennesker tror at sykdom er noe som kommer og går, så vi ignorerer

Vi tror vi har en kroppsmaskin som går og går, uten stell, uten smøring, uten vedlikehold

Vi går på og går på, og så smeller det

Da brekker vi en fot, eller vi får isjias, eller vi møter “veggen”

Kroppen har da måtte ty til sterkere virkemidler for å få oss til å våkne

 

Ja, da må vi holde oss i ro, men hva skjer

Jo ofte, tyner vi oss opp igjen så snart som mulig, og vi durer videre, til det smeller igjen

Har vi spurt kroppen hvorfor den går til streik

Nå mener ikke jeg at vi skal grave oss ned i alt som heter fortid

Vi skal ikke gjenoppleve traumer og gruble over alle hendelser i livet

Vi skal spørre kroppen hva er det som sitter i deg, hva vil du ha bort, hva kan jeg gjøre for å hjelpe deg

Svar får du, og tar du deg tid til å lytte, kan du få den hjelpen du trenger til å kaste

 Det kan være opplevelser som er i fortiden du må anerkjenne og så la gå

Opplevelser du må innse at de hendte deg men nå er det over

Det kan være nåtiden, ting du må ordne opp i

Bekymringer, indre stress,uro,frykt, andres problemer du tar på deg å bære

Det kan være at du har med deg dine foreldres ryggsekk, eller dine søskens, i tillegg til din egen

Ofte får du ryggsekken til en av dine foreldre levert deg allerede ved fødselen, eller som lite barn, og du starter oppveksten med å være syk

Kanskje du trenger en gjennomgang på hva som er ditt

Det som tilhører andre, må du jobbe med å legge fra deg

 

Alt har en sammenheng

Alt har en årsak

Finner vi årsaken så kan det være mye av det som plager oss, vi kan bli kvitt

Selvfølgelig er det ikke alt en kan blir helt frisk av, noe er jo og medfødt, men veldig mange plager kan fjernes, ved å fjerne årsaken

Legge til rette for at kroppen skal ha det bra

Lytte til hva den sier

Indre uro og stress er gift for kroppene våre

Immunforsvaret blir dårligere og dårligere fordi kroppen går i konstant alarmberedskap

Den er så opptatt av å holde oppe forsvaret for uroen vår, at den til slutt knekker sammen

Er du villig til å lytte

Eller durer du frem som før

Ser du sammenhengen

I dag

16 kommentarer
    1. Jeg er syk, og regner med jeg vet hvorfor.. Noe av det må jeg ta tak i selv, og noe annet er litt utenfor min kontroll.. Alt blir til sammen litt stress i kroppen, og ryggen er vond og hodet på kjøpet… Men jeg har også fått omgangssyke, og det skyldes nok også et lavere immunforsvar pga stress.. Så, på tide å rydde opp 😉

    2. Ja jeg ser helt klart sammenhengen, og jeg prøver å lytte, men tror hørselen må trenes opp. Satt her i morges og laget et blogginnlegg om livsstilsendring og mat. Ting som har gitt meg mindre smerter og mere overskudd, men jeg tror at jeg også må ta reisen innover enda mere alvorlig, men jeg trenger hjelp…….

    3. Hvor dypt skal man dykke – Har tatt meg noen dypdykk tidligere og trodde jeg hadde forløst det meste av gamle mønstre og sår. Så fikk jeg kontakt innover og en klar beskjed om å fortsette, dypere og dypere og være i følelsene. Jeg har en tendens til å analysere og forstå med hodet. Nå er tiden moden for å være i kroppen og følelsene. Må vel innrømme at jeg kjenner på motstand – det blåser kuling, men jeg står han av 🙂

    4. marianne sandvik øverland: Samme her, jeg trodde meg og ferdig, men nå blåser det igjen, men det er på en annen måte. Jeg godtar at det kommer, aksepterer og så vet jeg at det slipper igjen, det er faktisk ganske godt også, går ikke så dypt lenger, bare som en lett bris. Jeg slipper å ha kuling her heldigvis. Bare flyt med, aksepter og vit at det går igjen og da er ryggsekken lettere:)

    5. Hehe..jeg mener alt sitter i hodet og anbefaler en guidet meditasjon for “omprogrammering” av seg selv: http://www.youtube.com/watch?v=3tGc44tTVvY
      Denne har jeg hørt på hver dag i ca 5 -6 uker nå og merker stor forbedring av helsa. Jeg gikk rundt med kroniske smerter etter å ha gått skikkelig på veggen i 2010. Og jeg innrømmer at jeg har “brukt” min situasjon til å “slippe unna” enkelte situasjoner som jeg var lite begeistret for 🙂

    6. Puh – ja ikke bare, bare å bære ei tung bør. Noe av ballasten
      er tjoret fast.;)
      Rita Edvardsen. Skal prøve ut meditasjonen, Takk for tipset 🙂

    7. marianne sandvik øverland: Ja, det kan sitte godt fast innimellom, det er da man bare må gi seg tid og stole på at det kommer i de porsjoner det skal og at det går bra. Be om hjelp, så får du nok assistanse:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg