SKINKEGRATENG

Hjemmelagd skinkegrateng ca 40 min 200 grader

Makaroni, hønsebuljong, skinke, 3 egg, ost, litt smør og mel til jevning, 2 dl fløte

Ingredienser til salat hvis det står på ønskelisten

Kok makaroni

Sett på potet til koking hvis du ønsker det

Smelt ca 100 gr smør og like mye mel og rør det sammen så det blir jevnt

Spe med litt væske i gangen. Jeg bruker 2 dl fløte og resten vann til en tykk saus

Ha i buljongterningen så den får løse seg opp

Det er nok salt og krydder i skinken og buljongen, så jeg krydrer ikke i det hele tatt

Hvis man sper sausen sakte med litt og litt væske og rører jevnt melom hver speing, blir det ikke klumper. Jeg varmer aldri væsken på forhånd

Sausen trenger ikke koke lenge for den skal koke inne i ovnen

Settes til side så den får avkjøle bittelitt

Skjær opp skinken i terninger

Bland skinken og makaronien i en smurt form, jeg bruker silikonbakepapir

Tøm sausen over

Rør lett sammen 3 egg og bland det inn sammen med sausen, rør raskt sammen så egget ikke stivner men blandes inn i sausen

Ost på toppen og inn i ovnen 200 grader 30-40 min til gratengen stivner

Jeg koker opp en stor kasserolle med bønner, fryser det i små poser og så kan jeg ta opp når jeg har behov for det

De tiner på få minutter.


Oppskrift på hjemmelagd dressing

http://lillasjel.blogg.no/1345278112_rretfilet_med_salat_o.html

Dette er bare digg digg mat som hele familien elsker

Advarsel: Alle mine oppskrifter er egentlig ikke oppskrifter, kun ideer til inspirasjon

Jeg er selvlært, så jeg har nok en del teknikker som en faglært kokk vil rynke på nesen av

Det følger derfor ingen garantier med om et vellykket resultat

Når jeg lager mat, bruker jeg sjelden oppskrift, jeg tar hva jeg har

Bytt derfor gjerne ut ingredienser med hva du selv liker eller har for hånden

Jeg lager stort sett vanlig hverdagsmat, så det er lite fancy og innovative oppskrifter hos meg

 

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20973114)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>

6 kommentarer

Siste innlegg