MORGEN I JENIN

Hvis noen spør meg om en bok som virkelig har gjort stort inntrykk på meg, så er det Morgen i Jenin. Den forandret min måte å tenke på. Den lærte meg at jeg, som har vokst opp i en verden av fred og fordragelighet, ikke har mulighet til å sette meg inn i hva det er å vokse opp i et land med krig. Et land der du mister dine nærmeste en etter en, et land der du aldri er trygg et eneste sekund. Hva gjør det med en kropp og vokse opp med frykt og hat som daglig niste i ryggsekken din

Vi ser at de norske soldater vi sender til krigsherjede land kommer tilbake med dype sår i sjelen. Vi forventer likevel at de som kommer fra sånne land, som har vokst opp der, de skal finne seg til rette i vårt land uten de samme sårene. Greier vi å tenke oss til hvordan vi hadde vært med en sånn oppvekst. Kan vi si hvordan vi hadde ville oppført oss eller reagert på ting hvis vi hadde hatt en sånn bakgrunn. Det heter seg at man skal ha gått i andres sko for å kunne uttale oss om hva vi hadde gjort. Heldigvis har vi her i landet helt andre sko å gå i.

Jeg anbefaler alle å lese denne boken

 

Morgen i Jenin - Susan Abulhawa Ragnhild Eikli

 

Sola farger fjellene røde, en ny dag er i emning, og olivenhøsten er så vidt i gang i den lille palestinske landsbyen Ein Hod. På tradisjonell måte blir store nett bredt ut under trærne, før de modne fruktene ristes ned og samles sammen. God grøde er sikret ved kjærlig pleie av jorda og av trærne gjennom hundrevis av år. Familiene som bor her har bodd her så lenge at ingen vet om noe annet.

Amal forteller den gripende beretningen om brødrene som blir revet fra hverandre, om sin omfangsrike familie som langsomt utraderes etter Israels invasjon av Palestina – men ikke minst om kjærligheten til et land og et folk.

Morgen i Jenin handler om mange generasjoner, om svik, hat og kjærlighet, om krig og om ønsker om fred. Den handler om å forlate livet på en verdig måte, og om å tre inn i det med livsmot og glødende engasjement. Det handler om de morgenene da Hasan leste høyt for Amal på taket i flyktningeleiren i Jenin, før sola sto for høyt på himmelen, og dermed innviet henne i kjærligheten til arabisk litteratur. Det handler om trøstesløse morgener som innleder nok en dag som flyktning – og det handler om den blodrøde morgenen da israelerne kom til Jenin og massakrerte tusenvis av flyktninger, om å ligge i skjul og holde pusten og håpe at ingen ser deg.

En viktig bok
Morgen i Jenin setter dype merker i alle som leser den, og siden lanseringen har den ligget høyt på bestselger listene i en rekke land. Boka er først og fremst en glitrende roman om familien Abulheja, men som alle viktige romaner handler den også om mye mer. Forfatteren dokumenterer stoffet grundig, hun siterer historiske kilder som FN-dokumenter og aviser, men det er likevel ikke det som gjør sterkest inntrykk. Morgen i Jenin forteller det palestinske folkets tragiske skjebne på en bedre og mer hjerteskjærende måte enn noe offisielt dokument kunne gjort, og det er disse kvalitetene som har gjort den til en favoritt hos alle engasjerte lesere verden over.

Bøker lest i 2012: http://lillasjel.blogg.no/1358358678_bker_lest_i_2012.html

 

12 kommentarer
    1. Sirdalsrypa: Ja, det har du rett i , den er både sterk og viktig. Det blir så uforståelig for meg hvor lite jeg har satt meg inn i hva andre land går igjennom og det er jo ikke i gamle dager liksom, det foregår like mye i dag. Nå ser vi jo også konflikten i Syria hvor hundretusener flykter fra sine hjem. Det er så tragisk.

    2. Jeg tror jeg må komme i gang med lydbøker, for skulle fått med meg litt bøker, men har litt dårlig syn, som er blitt verre etter jeg fylte 40… men er jo mulighet med lydbøker da. Og da er jo dette et godt tips 🙂

    3. frodith: Det finnes noe fint i butikken som heter briller eller linser:) Ihvertfall hvis du har friske øyne ellers. Jeg holder nå på å prøve ut progressive linser for jeg må ha briller både på langt og kort hold. Jeg har hørt på en lydbok i mitt liv og det var en krim og jeg likte ikke den som leste. Han leste på en annen måte enn meg,det ble helt feil. Mange bruker mass lydbøker og er veldig glad i det. Biblioteket låner jo ut lydbøker så det er flott både til barn og voksne. Mange har jo og lesevansker og da er jo lydbøker toppers

    4. Jeg har prøvd linser og har briller. Problemer er at jeg har en del flotaters, hvis du vet hva det er ?, sånne “svarte tråder” som farer fram og tilbake i synsfeltet… Har egentlig hatt det en stund, men blitt mer synes jeg . Merker ikke MYE til det, men når jeg skal lese og har hvit bakgrunn merker jeg det mye. Frister ikke lese da. Dette er ikke noe de kan gjøre noe med.. Skulle gjerne operert litt jeg.. 😀

    5. Lesebrett var ingen dum ide faktisk. Jeg har jo nettbrett, er sikkert bare å laste ned, kjøpe noe. Ikke verre eenn bøker nei, og det med å forstørre bokstaver er jo deilig. 🙂

    6. frodith: Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer, men kanskje du kan ha en annen farge på bakgrunnen også. Bokklubbene har gratis e-bok lesere og du kan få bøker til både 0 kroner og 9 kroner hvis du vil prøve. Da slipper du ihvertfall å bruke penger og så funker det ikke

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg