REGLER FOR LANGTIDSSYKE MED SYKDOMMER SOM IKKE VISES PÅ UTSIDEN

1: Gjør du noe, forbered deg på kommentaren: Jaså du greier det, du som er så syk, sagt i en mistenksom tone

2: Gjør du ikke noe, forbered deg på kommentaren: Du må da orke litt, selv om du er syk, sagt i en bebreidende tone

3: Smiler du og er glad, blir du møtt med: Jeg trodde du var syk

4:Smiler du ikke, blir du møtt med kommentaren:Opp med hodet ,ingenting blir bedre av at du depper. Vær positiv, så blir alt mye bedre

5:Deltar du i en sosial sammenheng, vær alltid forberedt på at noen bemerker det, ikke fordi de er glad for å se deg der, men fordi de ikke skjønner at du orker ,du er jo syk

6:Lar du være å delta er kommentaren: Tror du ikke at du ville ha godt av å komme deg litt ut blant folk

7: Ethvert svar på spørsmålet: Hvordan har du det, vil være feil svar. Enten fordi du er for positiv eller for negativ

8:Vær alltid forberedt på å forklare og forsvare hvorfor du gjør som du gjør i enhver situasjon og vær klar over at svaret ditt vil bli gjenstand for diskusjon

9: “Friske” vil kappes om å fortelle deg løsningen på alle dine problemer- det er bare å gjøre som dem. De har jo holdt seg friske

Disse reglene var det noen som hadde lagt ut på facebook, er ikke noe jeg har skrevet

 

Jeg er ofte en liten kverulant

Jeg har en tendens til å ville snu og vende på ting

Disse reglene over her dukker fra tid til annen opp på facebook

Inni meg roper det nei,nei,nei, når jeg leser dem

 

Ja, det er ikke det at det ikke stemmer det som står der

Det er ofte sånn i virkeligheten

Mange som har “usynlige sykdommer” blir ikke trodd

Mange kommer med velmenende råd

 

Men……….

Ja, så var det dette men.et igjen da

Man kan ikke klare å omvende alle mennesker i verden

Man greier ikke å få alle andre til å være som man ønsker de skal være

Man greier ikke å få alle medmennesker til å si de rette tingene, enten de er fremmede, venner eller familie

 

Jo da, jeg har kjent det på kroppen

Jeg vet hvordan det er å ikke bli trodd

Jeg har smakt på følelsene

Jeg kjenner fortvilelsen, sårheten, hjelpesløsheten

Særlig hvis det kommer fra nære venner og familie som du føler egentlig burde kjenne deg

 

Når man ikke blir trodd av de som jobber i helsevesenet og skal være der for å hjelpe deg, da er det ekstra tungt

Mange blir avfeid og sendt hjem uten å få den hjelpen de så sårt trenger

Ofte har man gått og kjent på ting lenge før man kommer til legen

Man forventer å få hjelp, at ting nå skal bli bedre,at man blir hørt og tatt på alvor og så viser det seg at man kan risikere å ikke bli trodd

Den kampen kan være vanskelig og det er jo en kamp man må ta, hvis man behøver hjelp

Det er ikke den problematikken disse reglene handler om

De kampene er for vanskelige og for inidividuelle til å diskuteres her

 

Det jeg vil skrive om, er hva vi gjør i menneskemøtene i hverdagen

Hva gjør man med alle kommentarene man får

Vi vet at det vi gjør i dag, det funker ikke

Vi går i forsvar og forklarer og forklarer så vi blir blå i trynet, og oppgitt, forvilet, og sår

Men alle kommentarene fortsetter å komme likvel

Og gjerne om og om igjen fra de samme menneskene

 

Vi må skifte taktikk

Vi må tenke annerledes

Vi får ikke endret alle andre, vi må endre det som kan endres

Hva er det

Jo, det er egne reaksjonsmønster

 

Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen

Det er ingen enkel jobb

Men det er det eneste man kan gjøre

Man må slutte å la det gå innpå seg

Man må ikke gå i forsvar, det er ikke noe du skal forsvare

Ingen har krav på at du forsvarer deg

Du skal kun lære deg en ting og det er å stole på deg selv

Kroppen din vet best

Lytt til den

 

 

Joda, gode råd kan være fine, jeg er flink til å øse dem ut av meg selv jeg

Kom ikke og fortell meg at du aldri tror du  vet bedre enn den det gjelder av og til du også

At du aldri har sagt hva en annen burde gjøre til vedkommende

For du gjør det vel aldri bak ryggen på noen, gjør du vel

 Vi er medmennesker

I gode samtaler kan vi utfordre hverandre,hjelpe hverandre frem

Finne gode løsninger, eller finne ut at det er ingen løsning

Bare overlevelse på best mulig måte

Til syvende og sist er det vår egen kropp som er sjefen

 

Mange sier at de skulle ønske at sykdommen deres var synlig

Hvorfor det

Hvem ville du bytte med

Tror du at de som ser syk ut, synes det er så kjempefestlig

Tror du at de med fysiske handicap har det enklere enn deg

Neppe

Vi må lære oss å takle det vi selv har

Vi må gå i andres sko en stund før vi vet om de skoene er bedre enn våre

Dessuten er det ikke bytterett

 

 

Vi må rett og slett stole på vår egen kropp

Hva forteller den oss

Hvilke råd er gode, oj, det har jeg ikke tenkt på, kanskje det hadde vært en ide

Eller nei, det har jeg prøvd, for meg funker det ikke

Å lytte til andre er fint, jeg er over den tiden da jeg ikke likte gode råd

Men til syvende og sist er det jeg som bestemmer

Jeg bestemmer også hvem og hva som kan såre meg

Selvfølgelig får jeg triggere som er vonde å svelge av og til

Vi kan jo grave oss ned i dem og synes inderlig synd i oss selv

 

Kroppen min er innmari lite interessert i hva andre mener om den

Det er hodet mitt som styrer med selvmedlidenheten

Av og til tar hodet noen avveier og graver seg litt ned i gjørmen

Da må jeg ta tak i det og dra det opp igjen

På plass sier jeg

Lytt til kroppen, det er den som er sjefen

                   

 Kroppen igjen, den lytter til hjertet ditt

I hjertet ditt sitter alle svarene

Lytt til hjertet ditt og du får de svarene du trenger

I dag

 

19 kommentarer
    1. Tror det handler om usikkerhet. Første bud er å godta seg selv og situasjonen sin, og det kan være en stor jobb for mange 😉 Bra skrevet

    2. Vakkert og sant. Det er ikke lett å være kroniker med en usynlig sykdom, men jeg prøver å holde hodet høyt hevet, for jeg vet at jeg gjør det beste ut av situasjonen. Jeg er aktiv når kroppen tillater det og jeg hviler når den trenger det. Jeg kjenner kroppen min best og gjør det som er riktig for meg…. de som ikke har peiling kan seile sin egen sjø 🙂
      Lykke til 🙂

    3. Har selv akkurat fått en kronisk sykdom som ikke er så lett å takle, men jeg har bestemt meg for at jeg må bare lære meg og leve med den, og til folk som ikke forstår gidder jeg heller ikke å forklare det til. De som virkelig bryr seg er der for en uansett !

    4. bipolarhverdag: Tusen takk, ja jeg byttet nettopp fordi jeg syntes det var så fint og passet så godt til lilla. jeg er litt rar jeg serru, jeg har lillasjel blogg men egentlig har jeg aldri likt likt lilla,hehe. Det måtte bare bli slik fordi navnet kom til meg i en drøm her en natt:))

    5. synes ikke det er riktig å bagatellisere om folk synes det er tøft å få stygge kommentarer fra andre ??
      Jeg har M.E og har et immunsystem som ikke fungerer… jeg sier ja takk til en amputert arm eller bein istedenfor et slikt hælvete… også en anne synlig sykdom sier jeg ja takk til med GLEDE !

    6. Sara: Jeg bagatelliserer ingenting jeg, det står ikke noe om det i teksten min. Men det jeg selv har erfart er at jeg får ikke endret alle andre mennesker i verden om jeg prøver aldri så mye, den eneste jeg får til å endre er meg selv og der kan jeg gjøre utrolig mye.
      Man kan synes det er så tøft å få stygge kommentarer at man griner i dagesvis, men jeg har lært meg at det gagner meg ikke, derfor måtte jeg løse det på en annen måte, nemlig det å lære meg å tro på mine egne ord, ikke andres
      Tanker som å bytte med andre duger heller ikke for meg, for det første får jeg ikke bytte, for det andre vet jeg ikke om andres sko faktisk er bedre eller verre før jeg har prøvd de.
      Det jeg vet er at selvmedlidenhet hjelper meg ikke i hverdagen og det å lære meg å stole på egne ord og ikke la andre dra meg ned,har vært til stor nytte for meg.
      Som jeg skriver om meg selv i bloggen min, så blogger jeg til meg selv som selvutvikling og vet derfor kun hva som funker for meg. Andre må ta ansvar for sine liv slik jeg gjør det med mitt.

    7. Jeg må stadig jobbe med meg selv for ikke å ta innover meg det alle andre mener. Og jeg har kommet et godt stykke på vei. Bare det er en befrielse og en byrd mindre hengene på mine skuldre. Har det mye mer harmonisk inne meg og bedre skal det bli.

    8. Denne artikkelen din fant jeg igjen på FB-statusen til min samboer i dag – og det var en god påminner 🙂 Vi er dessuten kronikere begge to, så aktuelt for oss begge. Det er så gode, sanne ord du skriver her, også det at det tar tid å komme til dette standpunkt, at en styrer selv hva en vil la seg påvirke av. Det er en lang jobb/prosess å komme til det punktet der en ikke lar seg såre/påvirke av det andre måtte mene om en, eller f eks det å lære seg at en ikke trenger hverken å unnskylde seg, forsvare seg eller forklare seg til andre…. Ville nok være rimelig med en forklaring til en eventuelt arbeidsgiver da, men er uansett ferdig med både unnskyldninger, og forsvar. Å komme til den erkjenningen, var verdt både tiden, og “arbeidet” det tok! 🙂
      Hender jo, fortsatt, at jeg mister både bakke-kontakt, og “hjerte”-kontakt (er da bare et menneske 😉 ) og da havner jeg gjerne i offer-rollen for en stund – men tiden fra jeg havner der, og til jeg SER det, er blitt stadig kortere…. hender jeg ser det på minutter nå, så takk for læring og innsikt sier jeg! Det kommer en dag da vi er helt fri – jippi 🙂

    9. Britt: Ja, det er sånn hos meg og. Av og til, når vi mest sårbar, greier vi ikke å være sterke, men vi er mennesker og er ikke like tøffe bestandig, men vi blir flinkere og det er lettere å takle hverdagen med en god styrke inni oss

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg