SOMMERFUGLVINGER

Mange tror at å lete etter lykken i seg selv er så vanskelig

Man skal lete etter den store lykken og alt skal bli så perfekt

Hvis man har det målet, tror jeg man aldri vil nå det

Lykken er aldri at vi svever rundt på en rosenrød sky der alt er idyll

Ikke så lenge vi er i en menneskekropp og bor på planeten jorden ihvertfall

Det eneste man trenger å gjøre er å begynne å bruke seg selv

Bruke sansene sine

Lytte til sjelen

Hvordan gjør jeg det sier du

Det er ganske lett

Det kommer i små øyeblikk

Små øyeblikk som vibrasjoner fra en liten sommerfugls tilfeldige vingeslag

Jeg leser nå en bok som heter Shantaram

Der fant jeg i går dette sitatet som inspirerte til denne bloggen

Midt inni en bok fra Bombay, fra slum, fattigdom, kriminalitet, prostitusjon,osv:

Alt du noensinne sanser- enhver berøring, smak eller syn, ja selv en tanke-har en effekt på deg som du ikke skal undervurdere. Noen ting, som lyden av enn fugls sang idet den flyr forbi huset ditt en kveld, eller en blomst du registrerer i sideblikket, har en så forsvinnende liten effekt at du knapt registrerer den

Jeg leste dette sitatet flere ganger og tenkte det er disse øyeblikkene som skaper lykken

Det er i disse øyeblikkene sjelen din synger

 

I går fulgte jeg meditasjonen til Kjetil Andre Jacobsen og Jonette Crowley

4 timers meditasjon, men kanskje for mange som er fersk i gamet, litt høytflyvende ord, men for mange av oss føles det veldig riktig

Jonette kanaliserer fra en kilde, White Eagle

Hun sa at vi alle var unike, at vi alle har vår egen tone

Vår egen tone, som har sin vibrasjoner

Vi er jo alle unik, derfor er det ingen som har vår tone, og vi har så indelig bruk for alle tonene for å danne orkesteret vårt

Vi må finne vår  tone og sende den ut i universet så den får synge sammen med tonene til alle andre menneskebarn

Nå høres kanskje jeg høytflyvende ut og, men det er ikke det, det er innmari enkelt

 

Vår unike tone finner vi når sjelen vår synger

Og når synger sjelen vår

Jo, det er i alle de små øyeblikkene når vi kjenner at vi er berørt av noe, når noe griper oss i hjertet

Et flyktig øyeblikk når vi får gåsehud, frysninger, tårer i øynene

For meg kan det være så banalt som et øyeblikk i en reklamefilm

Som denne fra Tine. Når hun sier, jeg har hest og jenta bryter ut i glede, Har du?:)

Da kjenner jeg på kroppen den gleden over at hun hadde fått det hun hadde ønsket seg mest i hele verden når hun var barn

 

Filmen Så som i himmelen, handler om nettopp dette, nemlig å finne sin egen tone og når disse forenes med andres toner, da blir det et himmelsk kor

Det er en vidunderlilg vakker film som anbefales sterkt

Fly with me og Gabriellas song, er begge nydelige sanger fra denne filmen

 

Da han spurte, forklarte hun at ord og bøker var hennes lidenskap, for det brakte menneskeheten nærmere Gud. Dessuten, uten ord kunne ikke den udødelige sjelen synge, og folk ville fortsatt levd nakne i jungelen som ville dyr. Sitat fra boken  Dona Maria av Cecilia Samartin.

Jeg var så heldig å få poste et dikt av Laila Sandbekk for en stund siden og det fikk sjelen min til å synge:

I dypet av min sjel, kan jeg høre det hvisker så stille
Ord, som er så sterke, men og så milde
Sjelen viser meg mitt sanne jeg
Ikke den jeg viser deg

I dypet av min sjel, finnes en visdom som er helt unik
Visdom, som kan gjøre meg sterk og rik
Sjelen viser meg mitt sanne jeg
Men jeg skjuler den for deg

Mitt livs kunnskap er det som får råde for mitt liv
Den skjærer i sjelen som en taggete kniv
Kunnskapen er det jeg viser deg
Det er ikke meg

Laila Sandbekk

                     
                 

Hvis vi alle kunne senke skuldrene bitte litt og begynne å lytte litt til oss selv

Når synger min sjel

Hva lar jeg meg berøre av

Det er individuelt for hver enkelt av oss, det kan være bøker, sanger, musikk, fotball, naturen

Hver må finne sine øyeblikk

Disse øyeblikkene sender da ut vibrasjoner som sommerfulgvinger

Da skapes lykken i deg

I dag

 

dw12dt
4 kommentarer
    1. Nydelig skrevet.
      Og jeg er så enig med deg. Disse små opplevelsene som gjør livet så rikt. Ikke penger, status og “vellykkethet” – det er bare en fasade.
      En gang opplevde jeg så sterk lykkefølelse at jeg tenkte nå kan jeg dø når jeg hadde opplevd dette. Jeg var noen og tyve, og opplevde perfekt harmoni mellom lukt, syn og hørsel.
      Men jaget sjuler og tar vekk alt dette vakre.
      Og så sitter vi der ulykkelige….mange av oss.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg