HØYSENSITIVE HJERNER

Jeg blogget for en stund siden om sensitive hjerner

http://lillasjel.blogg.no/1345974241_26082012.html

Det var utrolig mange som kjente seg igjen i det jeg skrev

Av og til kunne man tenkt seg å legge igjen hodet hjemme når man drar:)

 

Nå har jeg funnet et par artikler til som omhandler det samme og jeg kjenner meg så igjen av mye av det

Det er og bra at det fokuseres på hvilken flott ressurs det er å ha en sånn hjerne.

Som det står i artikkelen Høysensitiv, så kan det å gå forbi et butikkvindu starte en hel rekke logiske betraktninger, hodet prater i vei høyt for seg selv liksom

Eksempel: Ta tre ,betal for to tilbudene i butikken. Det har jeg analysert både bakgrunn og hva de vil ha ut av det og hva de tjener på det osv, hihi

Det var morsomt å se det nevnt som et eksempel i artikkelen:

Hos den høysensitive  mottar hjernen flere inntrykk og bearbeider inntrykkene dypere og mer nyansert enn mennesker som ikke er fullt så sensitive. Når inntrykkene også bearbeides dypere, oppleves inntrykkene dermed også vesentlig sterkere. Et eksempel på by Text-Enhance” href=”http://www.matoghelse.no/artikler/2011/2/hoeysensitiv/”>hvordan inntrykk kan oppleves og bearbeides i en helt vanlig hverdagssituasjon: Mange butikkkjeder lokker med tilbud som «ta tre og betal for to». Dette kan jo virke fristende nok på mange, som automatisk tenker på pengene de «sparer». Men den høysensitive reflekterer dypere og videre: under hvilke omstendigheter er varene blitt produsert? Ivaretakelse av arbeidernes vilkår og velferd? Den skjeve balansen mellom fattige og rike land. Miljøhensyn. Urettferdigheten i verden. Alt dette kan settes i gang hos den høysensitive bare ved å passere et utstillingsvindu eller se en reklamefilm. Det er også lett å bli forstyrret og irritert av inntrykk som en selv ikke har valgt og som en ikke heller kan velge bort. Det kan for eksempel være en radio som står høyt på og som en ikke har mulighet til å dempe.

For de som er interessert i å lese mer, legger jeg ved hele artikkelen  pluss et par artikler til

Høysensitiv

Det er positivt å være følsom


Aktiv hjerne

Jeg har lett etter hjelpemidler en stund som jeg kan bruke for å roe hodet mitt, for man blir sliten av aktivitet der hele tiden

Folk sier “du må slutte å tenke så mye”

Jeg svarer: “Hvordan gjør jeg det da”

Det holder jo på helt av seg selv

Her er noen av bloggene der jeg har tatt for meg ting jeg gjør bruk av selv

Meditasjon

Stopp

Det siste hjelpemiddelet fikk jeg denne uken og det er å øve på å bruke den høyre hjernehalvdelen mer enn den venstre, rett og slett ved å fokusere og visualisere høyre hjernehalvdel

Det er den venstre hjernen som hele tiden tar for seg og analyserer nåtid opp mot  fortid, sammenligner opplevelser, ser på logiske sammenhenger , osv

Mye av dette skjer automatisk i hodet uten at du kontrollerer det

 

Jeg legger her ved bloggen med en test og en streamer som omhandler det

Streameren er fra webmeditasjonen til Wenche Tømmervik på tirsdag 25.09.12

Trening av høyre eller venstre

Vær glad for det hodet du har og se dine egne ressurser:)

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(19982078)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(19982078)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(19982078)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>

4 kommentarer
    1. Så bra skrevet.. Dette likte mor… trodde jeg bare var en ekte overfølsom ADHDér… Takk for et flott innlegg…;-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg