ORD- HVORDAN TOLKER DU DEM?

Alle som blogger har vel opplevd at det de skriver blir til noe helt annet av de som leser det

Av og til ser vi på kommentarene og blir så forundret fordi vi føler vi har ikke skrevet det som leseren har oppfattet

Alle som ikke blogger har vel og opplevd at andre misforstår dem fra tid til annen

Det er det som er det vanskelige med ord

Kommunikasjon generelt, både skriftlig og muntlig

Det tolkes forskjellig av den som sender og den som mottar

Skriftlig er det vanskeligste, for da har vi ikke noe kroppsspråk som støtte

SMS kommunikasjon er det aller vanskeligste for meg, der blir det lett misforståelser

Jeg er inne i en læreprosess for tiden

Jeg må lære meg at folk misforstår meg og at det er ok

Jeg er så redd for at folk skal misforstå at jeg forklarer og forklarer og bruker så mange ord at det igjen fører til misforståelser

Når jeg kommer opp i en sånn situasjon leser jeg nøye igjen det jeg har skrevet og ser etter om jeg har skrevet det som vedkommende har oppfattet

Oftest er det leseren som  har lagt sin egen tolkning bak ordene

 

Jeg hørte en liten historie om en mann som var mye på skogen og tok ned masse ved

I et selskap så sa svigersønnen at han skulle kjøpt seg noe ved

Mannen sier da at det trenger du da ikke, jeg har da masse ved, du kan jo få hos meg helt gratis

Svigersønnen  sa da at jeg kan da ikke ta din ved, den skal du vel ha selv

Mer ble det ikke sagt ,men mannen med veden ble litt lei seg

Han hadde oppfattet at veden hans var ikke bra nok, det var derfor svigersønnen ikke ville ha den

Svigersønnen ville jo ikke ta veden fordi han visste hvor mye arbeid som lå bak

Hadde svigersønnen sagt at veden ikke var bra nok?

Nei, han hadde ikke det

Det var svigerfarens tolkning

Svigersønnnen skulle hørt ordene “du kan få hos meg” og sagt tusen takk, isedenfor så lagde han enda en tolkning.

Begge to tolket og begge tok feil

 

Slik misforstår vi hverandres ord

Vi legger forskjellig betydning bak ordene etter hva vi har opplevd

Hvis jeg sier at jeg har en grue meg dag, så er ikke det så fælt for meg, for å grue seg ,det er ikke så ille

Men når jeg blogget “grue seg dag” fikk jeg masse støtteerkæringer fra snille, gode folk som ville oppmuntre meg for de trodde at jeg hadde så mye angst og vondt at jeg ikke kom meg ut.

http://lillasjel.blogg.no/1347865162_grue_seg_dag.html

Det var jo bare koselig da, men det fikk meg til å tenke

Jeg leste igjennom det og så jo det at når du ikke vet at ” å grue seg” er bare litt for meg, så ser det ganske tøft ut

 

Slik tolker vi hverandres ord hele tiden

Jeg hadde en sjef en gang som sa: Du skylder dem ikke noe forklaring, du har sagt det som det er og da får de forholde seg til det.

Jeg synes det er kloke ord

Så lenge jeg vet med hånden på hjertet at jeg ikke har sagt noe galt så kan ikke jeg klandres for andres oppfatning

Hvis de da legger en annen hensikt bak enn det jeg har, da kan ikke jeg gjøre noe med det

 

Når jeg blogger har jeg ingen skjult hensikt bak det jeg gjør

Ordene jeg skriver er nettopp ordene jeg skriver og ikke noe annet

Jeg prøver ikke å manipulere eller overbevise noen eller lære noen noe

Hvis noen lærer noe eller føler seg manipulert, da da er det deres valg, det har ikke noe med meg å gjøre

Jeg kan ikke lære noen noe jeg, det må hver enkelt gjøre selv

Vi plukker selv opp ordene og gjøre dem til våre egne og får utav dem det vi selv tolker det til

Jobben min er å lære meg selv å kjenne  og  jeg er ingen enkel elev:)

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(18069322)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>

 

1 kommentar
    1. Ja, det er sant! Blir mye misfortåelser mellom oss mennesker – på blogg, sms og ellers i livet. Det er som om vi mennesker bruker ord ulikt, samtidig som vi henger oss opp i ulike detaljer ved det som blir sagt/skrevet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg