JEG MØTTE EN GAMMEL MANN

På min runde i skogen står det en benk

Der slår jeg meg som oftest ned noen minutter

Jeg lukker øynene og mediterer og sender healing til de som dukker opp  i hodet mitt

Jeg sitter med øynene igjen og nyter noen solstråler

 Da ser jeg i hodet mitt en gammel mann

Han dukker bare plutselig opp foran meg

Jeg ser han så tydelig

Han har en grårutet hatt, lys bomullsjakke og mørk grå bukser

Han har brun stokk og brune sko

Han står foran meg, lener seg mot stokken og myser mot sola

 

Det var fint i skogen i dag, sier han

Ja, svarer jeg ,det var virkelig nydelig her i dag
Han sier: Jeg bruker å gå mye i skogen, men i dag er det som om jeg ikke kjenner meg helt igjen

Det føles litt merkelig, så fremmed, det er nesten så jeg føler jeg ikke har vært her før

Kanskje du er død? spør jeg, ordene kommer helt av seg selv,helt naturlig

Han svarer: Er jeg død,? ja kanskje jeg er det. Hva gjør jeg da? Hvordan skal jeg da finne veien?

Jeg kan hjelpe deg, sier jeg. Har du noen som venter deg?

Ja, kånå mi venter, hun gikk over for 20 år siden så hun venter meg helt sikkert

Jeg stusser litt over kånå, vi bruker ikke å si det her i distriktet, han snakker ikke romsdaling

Jeg sier: Jeg skal følge deg et stykke på veien, men jeg kan ikke bli med deg helt fram, for jeg må være igjen her

Ja, det hadde vært fint, svarer han, hvis du kunne følge meg et stykke, så finner jeg nok frem

Jeg tar han under armen og vi går noen skritt før han sier

Der står hun, Marta, kånå mi, ser du henne, han peker fremover

Nei, sier jeg, jeg ser henne ikke, men gå du over til henne så tar hun deg imot

Han slipper taket i meg, og rusler bortover mot der kona hans venter

I det han kommer bort til lyset, snur han seg og hilser med hånden og nikker med hodet og borte var han

Jeg sitter der på benken mn og smiler, med en tåre i øyekroken

Det var så fint det møtet

                     

// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20561896)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20562032)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20561980)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>
// <![CDATA[
var uri = 'http://impno.tradedoubler.com/imp?type(img)g(20561932)a(2109532)' + new String (Math.random()).substring (2, 11);
document.write('‘);
// ]]>

5 kommentarer
    1. Så vakkert…og godt å lese. Takk for at du delte dette med oss. Håper på flere “skildringer” fra deg 🙂
      Hilsen Elsa….

    2. Elsa: Så bra:) Ja, det kommer nok flere nå når jeg først har turt å begynne å dele, men det er ikke alle som kan deles. Noen opplevelser kan man ikke sette ord på, enten fordi da blir det på en måte ødelagt det fine i dem eller at dem det handler om ikke vil det. Men det hjertet sier skal deles, det blir delt:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg