Er du sint

 

I dag er hodet mitt opptatt av sinne

Hva er det som skjer når vi blir sinte på hverandre

Hvorfor blir vi sinte

Grunnen til at jeg funderer på dette er at jeg for mange år siden, var  veldig ofte sint

Jeg hørte meg selv kjeftet og kjeftet

Det var som at jeg i hodet så en film om en som raste av sinne uten å skjønne at det var meg

Jeg var ute av stand til å stoppe det

For min egen del stoppet dette når jeg fikk stoffskiftemedisiner

Sinnet ble borte, ja ikke vanlig normale irritasjoner, men det ukontrollerbare sinnet ble borte

Jeg hadde  kontroll igjen

For  meg hadde det nok med hormonbalansen å gjøre, i tillegg til at jeg var helt utslitt etter å ha vært syk i årevis uten å få hjelp

Bra for dem rundt meg ,men mest bra for meg selv

Det er nemlig ikke godt å være sint

Det er vondt for kroppen

Det skaper spenninger og negative kjemiske reaksjoner

Er vi mye sint kan vi rett og slett bli syke av det

I tillegg har vi den dårlige samvittigheten å slite med for av vi faktisk påfører de rundt oss vonde følelser

Se for deg en person du vet er mye sint og kjefter mye

Har du respekt for denne personen

Når  vi kjefter og kjefter på alt og alle vi ikke er fornøyd med , ungene våre, søsken, foreldre, venner og kollegaer og situasjoner der vi føler oss urettferdig behandlet

Oppnår vi det vi er ute etter

Nei, da skjer faktisk det motsatte

De slutter etter hvert  å høre på oss

De lukker ørene for hva vi sier for de synes vi er urimelig og urettferdig

De liker oss ikke for vi gir dem ubehag og dårlig selvtillitt

Jeg har en venn som sa til en far en gang at han måtte slutte å kjefte og kalle sønnen sin hele tiden

Faren svarte at sønnen var håpløs og hørte ikke etter

Sønnen respekterte han ikke

Da svarte min venn : Hadde du respektert noen som kjeftet på deg hele tiden og kalte deg ved de verste navn

Neste gang du kjenner at du blir sint på noen

Ta deg noen sekunder og kjenn etter

Vurder situasjonen

Tror du det vil hjelpe å kjefte på dem

Vil det hjelpe mer hvis du klarer å holde deg rolig og snakke saklig

Ja, ikke vet jeg

Men kan det være verdt et forsøk

Egentlig vil jo være oss selv

Denne sinnapersonen er ikke oss innerst inne

Inni oss er det  vel en snill og god person som er mye morsommere å vise frem

Tror jeg

I dag

Den dagen vi kan se tilbake på vårt liv ,
med en forståelse for hvorfor vi måtte i gjennom det vi gjorde,
ta med oss det positive og la resten ligge,
er vi en erfaring rikere og kan gå ut døra,
til fremtiden. Bente Pettersen

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg