Betraktninger om hjernen fra en noe overarbeidet en

Jeg har akkurat kommet hjem fra en ukes ferie på Rhodos,.

Når jeg er på reise, elsker jeg å sitte å betrakte folk og fundere på hvor forskjellig vi mennesker er, og hvor forskjellig vi tenker.

Alle som har reist på sånne turer kjenner nok til det stressmomentet som heter HJEMREISE.

Jeg har en hjerne som aldri tror på vel, og som aldri tror jeg får med meg hva som skjer, og når det skjer.

Det er et aktivitetsnivå oppi topplokket til tider som omsatt til energi nok kunne gitt meg en gullmedalje på både den ene og den andre distansen innen idretten.

Jeg blir aldri tidlig nok ute og skal gjerne ha svar på det meste lenge før det meste er oppfunnet.

Vi kom dit på søndag og allerede onsdag var jeg klar i resepsjonen for å sjekke tidspunkt for hjemreise.

Hjemreisetidspunktet var da ikke klart, og det kunne jeg da ikke skjønne, det var jo kun 4 dager til jeg skulle hjem.

Jeg oppdaget derimot noe annet, og det hette

Easy check in

Man kunne få levere bagasjen og sjekke inn på flyet mellom klokken 8 og 10 avreisedagen- på hotellet

Wow , slippe å stå i  køene på flyplassen for å sjekke inn.

Alle som har reist på charter eller annen flytur kjenner vel til køene når man skal hjem?

Kø for å sjekke inn, kø for sikkerhetskontroll, unger som hyler, mennesker som overlukter av parfyme og gammel fyll og hvitløk fra eksotiske matretter som vår kropp ikke er helt familiær med og jeg som hater lukter

Det bruker å  være et mareritt

Mellom 8 og 10 ja, ja da var jeg der presis 07.35

Ja, det er med min hjerne altså

Og jeg fikk sjekket inn, mutters alene fikk jeg levere koffertene mine.

Det tok nøyaktig 01.45 minutt for hele prosessen, og såre fornøyd var jeg

Så var det å trippe og vente på avreise 11.20, ja da ,jeg fikk jo avreisetidspunkt på lørdag, i god tid før hjemreise søndag

Hva er det du stresser med Mariann?

Man kan få ha rommet til klokka 12, altså etter avgang men det går jo ikke med mitt hode

Nei, ut med alt, få sjekket ut, kun 3 timer igjen

3 timer til å gå rundt i svart lang tights, støttestrømper til knærne(må være føre var og ikke få blodpropp), fleecejakke og utenpåjakke klar i håndbagasjen, i 28 grader og stekende sol

(Det er jo kaldt hjemme har jeg hørt)

Kun en time til bussavgang finner man seg en benk ,og sitter og venter.

Fordelen med å være ute før alle andre er jo at man får plass å sitte.

Ja, så sant det ikke er mange med samme type hyperaktive førevarhjerne som meg er tilstede da.

Da hadde det blitt trangt om plassen og køer da.

Tenk hvis alle møtte opp på flyplassen 4 timer før det er klart for innsjekk.

Nå fikk vi faktisk sjekke inn på Gardemoen midt på natten 4 timer før avgang og gå rett igjennom sikkerthetskontrollen og inn på tax free

-der det heller ikke var kø, deilig å ha god tid

Men det var bussen hjem ja, ja se der sporet jeg av igjen.

Som en prest satt jeg der andektig

Skuldervæsken godt plassert over brystkassen, må passe godt på alle lommetyvene vettu

Kan jo skje selv på Rhodos det, blant Grekere som ikke stjeler, for det er den største vanære de kan gjøre familien sin.

Speider ivrig etter buss nr 19 i håp om å komme først på

Det er viktig å komme først på, for da kan man velge sete og være sikker på å få sitte sammen med sin kjære, og ikke for langt bak, og ikke for langt foran, og i det hele tatt være sikker på å komme med, selv om man da vet at de har navnelister og plass til alle.

Buss nr 12 og buss nr 13 og 14 og 15 og 16

Og min analyse, ja for som sagt mitt hode suger inn informasjon, studerer alle trekk hos alle medreisende, inklusiv å gå igjennom alle famileforbindelser, hva de har tenkt når de kledde på seg om morgenen, om de er gift eller ikke gift, om de reiser sammen med ektefelle eller elsker/elskerinne, hvorfor de ikke har solhatt på minstemann, hvorfor de lar en treåring, ja sånn cirka 3 da, kanskje ikke mer enn 2,5, gå for langt bort fra foreldrene uten tilsyn, om de hadde lagt seg tidlig nok dagen før, eller er litt for glad i det sterke siden de har så rød nese, eller om den røde nesen kommer av for lenge i solen ,og da kommer automatisk neste spørsmål som er hvorfor de ikke kan passe på å smøre seg med solkrem når de er i solen,

Ja jeg kan ikke ta med alle tanker her, for da blir jeg ikke ferdig

Mens andre har 70000 tanker i løpet av en dag, har nok mitt hode en plass mellom 170 til 180 tusen tenker jeg, det var noe sånt sist jeg telte

Ja, tanke ca nr 32457 da denne morgenen kom frem til at det faktisk er noen som er motsatt av meg

Det er de som ikke kom og leverte koffertene 07.35 men 09,59 og de som ikke hadde i det hele tatt fått med seg at de kunne levere dem

Og for hver buss var det noen som manglet

Guiden ropte opp navn og ventet og ventet, manglet en eller manglet to

Noen kom diltende etter 10 min venting og leting inne på hotellet mens andre ble frareist

Er det ikke likt seg med alle disse som aldri kan være ute i god nok tid?

Men buss nr 19 kom og jeg fikk bli med. Jeg kom ikke på først, heller ikke sist, men jeg fikk sitte sammen med min kjære

Og hjem kom jeg

Konklusjonen må bli:

Takk og lov at det ikke er alle som har min hjerne for da hdde det blitt total kaos og kø overalt:)